raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Pretraga po temi:
 Rusija
  Vest
Top sedam manipulacija o ratu u Ukrajini iz 2022.

Raskrikavanje izdvaja sedam najzanimljivijih dezinformacija o ratu koje smo „uhvatili” tokom prošle godine u medijima i na društvenim mrežama. U najvećem broju slučajeva radi se o foto i video manipulacijama.

04.01.2023.
  Manipulisanje činjenicama
Srbija se „pripaja“ Rusiji, odlučila ruska Duma? Ne.

Da je Moskva dala zeleno svetlo za navodno ujedinjenje Srbije i Rusije, moglo se zaključiti iz naslova objavljenih na portalu Informera i nekada kredibilnog B92. Ovi mediji su netačno naveli kako se „iz Moskve čulo „da““ za ovu ideju, koja bi, kada bi bila zvanična i realna, u najmanju ruku predstavljala razlog za zabrinutost. Bar zasad reč je o interpretaciji izjave jednog ruskog poslanika koji je govorio pod kojim uslovima bi Srbija „mogla da postane deo Rusije“, ali nije u pitanju nikakva zvanična inicijativa koju je Duma podržala. I dok je B92 za ilustraciju odabrao vozilo sa znakom „Z“ koji ruska vojska koristi u ukrajinskom ratu, Informer je odlučio da tekst ilustruje romantičnije - fotografijom ruske i srpske zastave koje se zajedno vijore na vetru.

14.12.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Voditeljka Jelena Obućina pretila Vučiću u uvodu Dnevnika? Laž.

„Vučiću ili priznaj Kosovo ili ćeš biti pokopan - tajkunski mediji ponovo prete predsedniku Srbije“, piše list Alo na svom portalu, a prenosi i Informer. U tekstu tvrde da je voditeljka Dnevnika na TV Nova S, Jelena Obućina, u uvodu 29. novembra zapretila Vučiću da će biti „pokopan“i to „po nalogu svog šefa Šolaka“. Ovaj tabloid je, međutim, maliciozno interpretirao njen uvod u kojem ona žargonski, kolokvijalno kaže da će se Vučić „pokopati“ ako se ne „opameti“ u pogledu Kosova i sankcija Rusiji.

30.11.2022.
  Istraživanje
Analysis of 4,000 domestic media articles on the war in Ukraine: The dominance of the pro-Russian narrative

Raskrikavanje analysed more than 4,000 articles about the war in Ukraine that were published in Vecernje novosti, Informer, Srpski telegraf, Blic and the newspaper Danas from the beginning of February to the end of July. Of that number, about 1,600 texts (40 per cent) were assessed as biased towards one of the actors – Russia, Ukraine or the West. This sample is dominated by texts positively intoned towards Russia and negatively intoned towards the West.

17.11.2022.
  Vest
Raša Tudej pokrenula sajt u Srbiji, najavljuju i televiziju do 2024. godine

Ruska državna televizija Raša Tudej od danas je startovala sa sajtom na srpskom jeziku, RT Balkan, a kako je saopšteno, do 2024. godine će u Srbiji početi sa radom i televizijski kanal. Urednica ovog sajta je Jelena Milinčić, ćerka Ljubinke Milinčić, urednice srpskog izdanja Sputnika, takođe ruskog državnog medija. U svom uvodnom komentaru na novom sajtu, Jelena Milinčić je napisala da „odavno u Srbiji postoji potreba za bar jednom ruskom televizijom“ i da će RT u Srbiji publici nuditi „ruski pogled na svet“. Pokretanje novih ruskih medija u Srbiji izazvalo je kritike iz Evropske unije da Srbija ne treba da bude centar za širenje dezinformacija iz Kremlja.

15.11.2022.
  Dezinformacija
Nije istina da Ukrajina „ne postoji” i da nije priznata kao nezavisna država

U nameri da se negira postojanje Ukrajine kao suverene i nezavisne države, a opravda agresija koju Putin sprovodi na njenoj teritoriji, Tviterom se ovih dana dele tvrdnje da Ukrajina ne postoji kao država i da nikada nije ni postojala. Kao dokaz se koristi navodna izjava bivšeg generalnog sekretara UN-a Ban Ki Muna, koja se na internetu ne može pronaći. Autor tvita spominje i međunarodne sporazume kao argument da granice Ukrajine nisu priznate, ali ti sporazumi pokazuju upravo suprotno. Ova dezinformacija je, inače, kod nas već raskrinkana u martu, ali je sada ponovo „vaskrsla”.

28.09.2022.
  Neutemeljeno
Švajcarci ne idu u zatvor ako im je u stanovima više od 19 stepeni

Tekstovi o krizi energenata u Evropi su redovni u domaćim medijima koji, često sarkastično, pišu o radikalnim merama za uštedu energije poput navodnih saveta građanima da se ne kupaju. Ovoga puta tvrde da će građani Švajcarske ići „tri godine na robiju“ ukoliko zagrevaju stanove iznad 19 stepeni. Između ostalih takve tvrdnje ovih dana imaju Informer, Srbija Danas, Sputnik, Večernje novosti, Srpski telegraf, a Alo dodatno citira i Putina da će se Evropljani „smrznuti kao vučji rep“ kad im Rusi „zavrnu“ gas. Međutim, iz švajcarskog Ministarstva ekonomije za Raskrikavanje kažu da te tvrdnje nisu tačne, da nikakve mere štednje nisu na snazi i da Švajcarskoj trenutno ne manjka energenata.

09.09.2022.
  Pristrasnost
Taktiku nadmudrivanja protivnika u ratu koristi samo Vojska Srbije? Netačno

U današnjem izdanju Alo-a, pohvalno se tvrdi da ukrajinska vojska u ratu protiv Rusije koristi „taktiku Srba” - nadmudrivanje protivničke vojske lažnim metama - kao i da je to konstatovao Vašington post. U tom tekstu je zaista navedeno da je i Vojska Jugoslavije koristila ove taktike protiv NATO-a tokom rata na Kosovu, ali Vašington Post podseća da takve metode koriste razne vojske, uključujući i rusku. Alo je to, međutim, prećutao, pa se iz teksta zaključuje da se radi o srpskom „patentu”.

31.08.2022.
  Analiza
Izveštavanje u regionu: Najmanje 1.500 dezinformacija za 150 dana rata u Ukrajini

Za prvih pet meseci rata u Ukrajini, mediji i društvene mreže u Srbiji, BiH, Hrvatskoj i Crnoj Gori objavili su više od 1.500 netačnih i manipulativnih tvrdnji o ovom sukobu, zaključak je izveštaja See Check mreže, regionalne mreže fektčekera čiji je Raskrikavanje član. Dominira proruski narativ - naročito u Srbiji - a u manjoj meri su, kako se ističe u izveštaju, prisutne dezinformacije koje idu naruku ukrajinskoj strani.

11.08.2022.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: