raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Raskrinkano
  Dezinformacija
Nije istina da Ukrajina „ne postoji” i da nije priznata kao nezavisna država

U nameri da se negira postojanje Ukrajine kao suverene i nezavisne države, a opravda agresija koju Putin sprovodi na njenoj teritoriji, Tviterom se ovih dana dele tvrdnje da Ukrajina ne postoji kao država i da nikada nije ni postojala. Kao dokaz se koristi navodna izjava bivšeg generalnog sekretara UN-a Ban Ki Muna, koja se na internetu ne može pronaći. Autor tvita spominje i međunarodne sporazume kao argument da granice Ukrajine nisu priznate, ali ti sporazumi pokazuju upravo suprotno. Ova dezinformacija je, inače, kod nas već raskrinkana u martu, ali je sada ponovo „vaskrsla”.

28.09.2022.
  Manipulisanje činjenicama
„Istorijski govor“ Vučića u UN: Alo podmetnuo sliku sa tuđeg govora, invazija botova na Jutjub UN-a

Predsednik Srbije je 21. septembra održao govor pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija u Njujorku koji su tabloidi nazvali „istorijskim“ - Vučić je „rasturio svetsko licemerje“ i sve „skresao u lice“. Mimo očigledne verbalne pristrasnosti, Alo je u svom zanosu otišao i korak dalje. Kao ilustraciju tvrdnje da su Vučića slušali „svetski moćnici“, uz tekst su objavili fotografiju sale u kojoj se nalazi više ljudi, ali je ona zapravo nastala tokom tuđeg govora - reč je o izlaganju ukrajinskog ambasadora u UN-u, - i to na samom početku rata. Tokom Vučićevog obraćanja, sala je bila poluprazna. Istovremeno, Srpski telegraf se oduševljava brojem pregleda na Jutjubu koji Vučićev govor ima, ali, naravno, ne spominje da ti pregledi u velikoj meri dolaze od „botova“.

23.09.2022.
  Dezinformacija
Nije istina da je kovid vakcina 98 puta opasnija od virusa

Tvrdnja da su vakcine protiv kovida 98 puta opasnije od preležane infekcije ubrzano se širi Tviterom. Ona je potekla sa konzervativnog američkog sajta koji inače objavljuje dezinformacije o vakcinama protiv kovida. Sajt je iskoristio nerecenziranu studiju koja se bavila procenama rizika i koristi kod vakcinacije studentske populacije i da li je svrsishodno uvesti buster dozu kao obaveznu. Zaključke ove studije, koja sama ima niz ograničenja, potpuno su pogrešno interpretirali.

21.09.2022.
  Lažna vest
Montirana fotografija u službi diskreditacije LGBT populacije i Vladimira Zelenskog

U nedelji Evroprajda u Srbiji, na brojnim desničarskim, proruskim i homofobnim grupama danima se dele objave sa ciljem da se diskredituju LGBT populacija i „Zapad” koji je podržava, te da se spreči održavanje šetnje (Parade ponosa) zakazane za 17. septembar u Beogradu. Tako je na Tviteru i Vajber grupama ovih dana objavljena fotografija nekoliko učesnika Prajda u Njujorku, a jedan od njih je, navodno, Vladimir Zelenski. Za svega nekoliko minuta smo pronašli originalnu fotografiju na kojoj nije Zelenski, već druga osoba - radi se o fotomontaži u kojoj je umesto originalnog lica, „ubačeno” lice ukrajinskog predsednika.

16.09.2022.
  Dezinformacija
Američki Institut za zdravlje nije odobrio ivermektin za lečenje kovida 19

Ni u trećoj godini od početka pandemije koronavirusa lažne vesti i dezinformacije na društvenim mrežama ne jenjavaju. Ovoga puta je na raznim vajber grupama ponovo oživljena teorija o učinkovitosti ivermektina u lečenju kovida 19. Glavni argument zagovornika ovog leka je to što se na sajtu američkog Nacionalnog instituta za zdravlje (NIH) ivermektin nalazi na stranici o antivirusnim terapijama protiv koronavirusa. Ovo, međutim, ne znači da se ivermektin „digao iz pepela”, kako se tvrdi u poruci na Vajberu. Na istom sajtu se jasno navodi da se ivermektin može koristiti samo u kliničkim ispitivanjima, ali ne i za lečenje kovida 19 jer nema dovoljno dokaza o njegovoj učinkovitosti.

12.09.2022.
  Neutemeljeno
Švajcarci ne idu u zatvor ako im je u stanovima više od 19 stepeni

Tekstovi o krizi energenata u Evropi su redovni u domaćim medijima koji, često sarkastično, pišu o radikalnim merama za uštedu energije poput navodnih saveta građanima da se ne kupaju. Ovoga puta tvrde da će građani Švajcarske ići „tri godine na robiju“ ukoliko zagrevaju stanove iznad 19 stepeni. Između ostalih takve tvrdnje ovih dana imaju Informer, Srbija Danas, Sputnik, Večernje novosti, Srpski telegraf, a Alo dodatno citira i Putina da će se Evropljani „smrznuti kao vučji rep“ kad im Rusi „zavrnu“ gas. Međutim, iz švajcarskog Ministarstva ekonomije za Raskrikavanje kažu da te tvrdnje nisu tačne, da nikakve mere štednje nisu na snazi i da Švajcarskoj trenutno ne manjka energenata.

09.09.2022.
  Teorija zavere
Rotšildi nisu patentirali testove za Covid-19 još 2015. godine

Kad spojite pandemiju koronavirusa i prezime „Rotšild“ dobijete savršenu teoriju zavere. Ovih dana na domaćim društvenim mrežama cirkuliše dokument iz patentnog zavoda SAD-a o patentiranju sistema za testiranje na novi koronavirus, koji je podneo Ričard A. Rotšild. Na dokumentu stoji datum - 13. oktobar 2015, za koji ljudi tvrde da je datum prijave patenta. „Dokaz da su Rotšildi patentirali testove za kovid 2015. godine“. Međutim, istina je da teoretičari zavera samo pogrešno tumače navode u ovom dokumentu, a osim toga - predstavnici Rotšild grupe, koju kontroliše bogata porodica Rotšild, tvrde da ovaj pronalazač, iako ima isto prezime, nema nikakve veze sa njima.

08.09.2022.
  Pristrasnost
Taktiku nadmudrivanja protivnika u ratu koristi samo Vojska Srbije? Netačno

U današnjem izdanju Alo-a, pohvalno se tvrdi da ukrajinska vojska u ratu protiv Rusije koristi „taktiku Srba” - nadmudrivanje protivničke vojske lažnim metama - kao i da je to konstatovao Vašington post. U tom tekstu je zaista navedeno da je i Vojska Jugoslavije koristila ove taktike protiv NATO-a tokom rata na Kosovu, ali Vašington Post podseća da takve metode koriste razne vojske, uključujući i rusku. Alo je to, međutim, prećutao, pa se iz teksta zaključuje da se radi o srpskom „patentu”.

31.08.2022.
  Dezinformacija
Mediji tvrde da je Blumberg nahvalio Telekom, prećutkuju da je reč o plaćenoj reklami

„Svetska eksluziva” da je američki Blumberg objavio intervju sa direktorom Telekoma Vladimirom Lučićem, u kojem je pohvalno pisao o poslovanju ove državne kompanije, pojavila se u brojnim medijima u Srbiji poput Večernjih novosti, Informera, Republike,Kurira, Aloa i pokrajinskog javnog servisa. Čitaoci su već u naslovu mogli da pročitaju kako svetski poznat Blumberg hvali srpski Telekom, ali im nigde nije napomenuta ključna stvar - da je Telekom platio za objavljivanje pohvalnog teksta, odnosno da je reč o plaćenom sadržaju iza koga ne stoji redakcija. Osim što se radi o sadržaju koji nije novinarski već je reklama, nije čak ni potekla sa Blumberga, već sa britanskog sajta Biznis reporter, odakle ga je preneo Blumberg.

26.08.2022.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: