raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Istraživanja
  Analiza
Kako je 2023. godina izgledala na društvenim mrežama

Osim čitanja novina i gledanja TV-a, posao novinara Raskrikavanja podrazumeva i mnogo „skrolovanja“, jer u potrazi za dezinformacijama dosta vremena provodimo na društvenim mrežama. Najčešće su nam na radaru tokom 2023. godine bili kanali i nalozi na Fejsbuku, Tviteru, Telegramu, Vajberu i TikToku pa evo šta bi, prema našem mišljenju, trebalo da znate o ovim platformama.

05.01.2024.
  Analiza
U Beogradu nemiri, RTS emituje serije i kvizove

Dok je sinoć nekoliko demonstranata lomilo stakla na zgradi Skupštine pokušavajući da uđe, a policija ljude zasipala suzavcem, tukla i hapsila, na javnom servisu su emitovani rijaliti programi, kvizovi i serija „Selo gori a baba se češlja“. Samo oni koji su imali kablovske kanale poput N1 ili Al Džazire, mogli su da steknu osećaj o atmosferi na ulicama: u uključenjima reportera se čula lomljava stakla, videlo se da se pale baklje, lete jaja i kamenice, ljudi brišu oči od suzavca, a kamere su zabeležile i kako policija tuče i hapsi građane. RTS je o svemu izveštavao kratko u informativnim emisijama, ne prekidajući redovni zabavni program, i sve vreme izbegavajući da spomene sintagmu „izborna krađa“. Zato je, sa druge strane, reporter ustvrdio kako opozicija baca suzavac na policiju.

25.12.2023.
  Analiza
Ilon Mask zamenio Teslu za Golfa 2: Kako da prepoznate dipfejk snimke

„Rakija menja život, čoveče. Tri dana u Modriči i već sam alkoholičar. Loza, šljiva, kajsija, nije bitno. Takođe sam zamenio Teslu za Golfa dvojku. U taj auto može stati pet kubika drva, sedam ljudi i raketa za Mars. Ludilo“, izgovara milijarder Ilon Mask u jednom viralnom videu. U drugom priznaje da je iz Republike Srpske, a u trećem da voli Srbe i da se nada da će vratiti Kosovo. Snimci poput ovih poslednjih dana se mogu naći na TikToku, Jutjubu, Tviteru, a reč je o tzv. dipfejk tehnologiji - oni nisu stvarni, već ih je generisala veštačka inteligencija. Kako je prepoznati?

05.12.2023.
  Analiza
„Suplementi samo danas po 80 odsto nižoj ceni” - još lažnih reklama na srpskim portalima

Nemačka doktorka koja reklamira čudotvoran suplement koji rešava probleme sa zglobovima i norveški lekar koji hvali preparat za lečenje dijabetesa kod kuće, samo su dve od brojnih reklama za suplemente na koje možete naići na nekim od medijskih portala u Srbiji. I obe reklame su lažne. Obe vode na sajt buditezdravi.net koje ova dva proizvoda nude po navodno promotivnoj ceni od 1.490 dinara. Zajedničko im je i što ih reklamiraju renomirani lekari i korisnici koji zapravo ne postoje.

17.11.2023.
  Istraživanje
„Duh majčice Rusije u Srbiji“: Bivša funkcionerka Dveri i DSS imala pristup sajtu za koji se tvrdi da ga kontroliše ruska služba

Proruska analitičarka Dragana Trifković, inače bivša članica predsedništava Dveri i DSS-a, imala je pristup sajtu Njuzfront Srbija, domaćoj verziji ruskog propagandnog portala za koji američke vlasti tvrde da ga kontroliše ruska služba FSB. Međunarodno novinarsko istraživanje, u kome je učestvovalo i Raskrikavanje, otkrilo je mrežu od najmanje 70 urednika, novinara i saradnika iz čitave Evrope koji su bili ili su i dalje deo ove ruske propagandne mašinerije.

24.08.2023.
  Analiza
Nepostojeća doktorka promoviše suplement za mršavljenje: 17 kilograma manje za mesec dana

Na nekoliko domaćih portala smo pronašli reklamu u kojoj se primamljivo tvrdi da „doktorka deli savete kako da smršate 4 kilograma nedeljno bez dijete i treninga“. Klik na reklamu odveo nas je na sajt buditezdravi.net u kome može da se „četuje” sa navodnom doktorkom Milenkom Marković koja kao rešenje za gubitak kilograma preporučuje preparat Capsil, nudeći i fotografije zadovoljnih korisnika. Reč je o nepostojećoj doktorki i korisnicima - njihove fotografije se mogu pronaći na brojnim stranim sajtovima godinama unazad. Za razliku od proizvođača Capsila koji kaže da uz pomoć ovog suplementa možete izgubiti do 4 kilograma mesečno, na ovom sajtu se tvrdi da je to čak 17 kilograma.

11.08.2023.
  Analiza
Osam medijskih manipulacija o protestima za koje treba da znate

Od dolaska Srpske napredne stranke na vlast, gotovo da nije bilo godine bez protesta. Oni postaju sve masovniji od rušenja u Savamali 2016. godine, a nakon njih su se desili i „Protesti protiv diktature“, „1 od 5 miliona“, potom demonstracije protiv kovid mera 2020. kada je policija tukla građane, a onda i okupljanja ekoloških aktivista protiv Rio Tinta koji su blokirali i saobraćajnice. Ovih nedelja smo u novom, po nekim procenama i najmasovnijem talasu protesta dosad, „Protiv nasilja“. Raskrikavanje više od pet godina prati kako mediji izveštavaju o svim ovim događajima pa smo izdvojili osam najčešćih medijskih manipulacija koje treba imati na umu.

26.05.2023.
  Analiza
„Krvavi pir“ - nekima klikovi, nekima traume. Gde su sve mediji grešili ove nedelje?

„Slikaju mrlje krvi, uzimaju izjave od komšija, ne znam da li je ostao još neko u Duboni ili Malom Orašju ko nije dao izjavu“, opisuje novinarka Jovana Gligorijević „akcije“ medija ovih dana nakon masovnog ubistva u okolini Mladenovca. Sličan utisak joj je ostavilo i izveštavanje o ubistvu u osnovnoj školi. „Ne postoji reč da se opiše koliko je potresno to što je ubijeno osmoro dece, ali nema javnog interesa u tome što ćemo da fotografišemo sirote roditelje kao da su životinje u kavezu“. Da se izveštavalo po Kodeksu, smatraju pojedini sagovornici Raskrikavanja, javnost danas ne bi znala većinu detalja koje ipak zna, a koji ne informišu već zastrašuju, počinioce, žrtve i njihove porodice izlažu rizicima i dodatnom traumiranju, a neke potencijalno mogu da inspirišu na slične zločine. O medijskim aspektima ovih tragedija, osim sa Jovanom Gligorijević, razgovarali smo i sa novinarkama Tamarom Skrozza i Anne Marie Ćurčić i dečijim psihijatrom Robertom Grujičićem.

07.05.2023.
  Analiza
Last year, almost 1,200 manipulations and disinformation were on the front pages of five newspapers

During the past year, the newspapers Informer, Alo, Vecernje novosti, Kurir and Srpski telegraf published at least 1,174 manipulative headlines on their front pages, most often in the form of unfounded or biased claims, disinformation or manipulation of facts, according to the latest analysis of Raskrikavanje. This number also suggests that there was an increase in the number of disputed claims on the front pages compared to the year before. At the same time, the companies behind these tabloids received more than 800 thousand euros from public budgets in 2022.

10.04.2023.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: