Osigurane reklame
09.12.2019. Vesna Radojević Foto: Unsplash / Tierra Mallorca
Informacije o izmenama plaćanja osiguranja zbog novih regulativa, izjave direktora osigurajavaće kuće i jednog zadovoljnog korisnika - sve upućuje na običan novinarski tekst. Ipak, u članku koji se našao u izdanju Srpskog telegrafa od 4. decembra pominje se samo DDOR osiguranje iz Novog Sada. Dok nam iz ove kompanije potvrđuju da je reč o plaćenom oglasu, u štampanom izdanju ovog tabloida to nije nigde naznačeno.
Istaknutim naslovom „Vaučeri od 500 dinara za klijente DDOR preko objedinjene naplate“ i slikom zadovoljnog klijenta Dragutina Stefanovića Srpski telegraf počinje priču o izmenama plaćanja osiguranja za imovinu klijenata DDOR osiguranja.
Tekst je potpisan inicijalima S.T. u rubrici „vesti“ i ni na koji način nije označen kao oglas.
Iz kompanije DDOR osiguranje za Raskrikavanje kažu da je ovaj tekst zapravo plaćeni oglas.
„Ova objava je jedna u nizu u kampanji koja za cilj ima informisanje građana u vezi sa navedenim izmenama plaćanja osiguranja i radi se o plaćenoj objavi isto kao i u drugim štampanim i elektronskim medijima“, rekao je u pisanoj izjavi za Raskrikavanje jedan od direktora ove osigurajavaće kuće Marko Putnik i naveo da je ovo pitanje pre za nekoga iz pomenutih novina nego za nas.
„Kao što je slučaj i kod drugih oglašivača kod Srpskog telegrafa, oznaka S.T. u potpisu, koliko je meni poznato, predstavlja oznaku za oglašavanje - plaćeni PR“, naveo je Putnik.
Redakcija Srpskog telegrafa nije odgovorila na pitanja Raskrikavanja u vezi sa ovim tekstom.
U ovom tabloidu se i sledećeg dana, 5. decembra, našao sličan oglas, samo sa drugim akterom. Ovog puta je bilo u pitanju Triglav osiguranje. U tekstu „Dočekajte hladne dane onlajn osigurani“, Srpski telegraf obaveštava čitaoce o paketima osiguranja Triglav osiguranja, a tekst je takođe potpisan samo sa S.T. bez jasnog upućivanja da je reč o reklami.
Iako očigledno mnoge kompanije misle da je njihov oglas dovoljno potpisati imenom lista, Zakon o oglašavanju je jasan. Kaže da oglasna poruka mora biti jasno obeležena oznakom prepoznatljivosti, rečima poput promo, oglas itd.
Kao što je Raskrikavanje u više navrata pisalo, i Kodeks novinara Srbije propisuje da novinari i urednici ne smeju da pristanu da u bilo kojoj novinarskoj formi plasiraju bilo kakav oblik komercijalnog oglašavanja ili političke propagande.
Ipak, u domaćim medijima raširena je praksa da se reklame podmeću kao novinarski tekst, pri čemu ili budu obeleženi malom brojčanom šifrom negde uz marginu teksta ili oznakom P.O. (plaćeni oglas), a često ne nose nikakvu oznaku.
Sve tekstove na temu skrivenog reklamiranja možete pročitati ovde.