Izvorni članak je objavljen 19.07.2018. (Alo) Nemoguća misija vazdušnog hapšenja
20.07.2018. Jelena Đorđević http://www.flyingforkosovo.com/
Slavodobitno su ovih dana prorežimski mediji pisali o „zalutalom“ avionu sa kosovskim zvaničnicima koji su nam kako su ustvrdili „zamalo upali u šake“. Preneli su da su na putu u Brisel Haradinaj, Veseli, Ljimaj i drugi kosovski zvaničnici upali u „srpski vazdušni prostor“ i tako rizikovali hapšenje jer se neki od njih nalaze na srpskim poternicima. Međutim, ne samo da avion ne može da „zaluta“, već na spornom putovanju taj vazduhoplov nije ni ušao na prostor Bosne i Hercegovine, kako to tvrde ovdašnji mediji.
Vest koju su objavili albanski mediji o slučajnom ulasku Pacolijevog privatnog aviona greškom kontrolnog tornja u Tirani u vazdušni prostor koji kontroliše Srbija, dao je srpskim tabloidima povoda da bombastičnim naslovima obaveste javnost da su nekadašnja tri pripadnika OVK koji su se nalazili u avionu, zbog tog događaja mogli da budu uhapšeni.
Alo, printscreen
ZLOČINCI OVK LETELI, PA SE UPLAŠILI DA ĆE IH SRBI UHAPSITI Tačijeve junačine napunile gaće, pa pobegle za Tiranu, a evo šta im se dogodilo! 1
1
Prema informacijama koje je Raskrikavanje dobilo od kontrole letenja Srbije i Crne Gore SMATSA, avion je već bio u vazdušnom prostoru koji je u nadležnosti naše službe kada se nalazio iznad Crne Gore i nije ni ušao na teritoriju Bosne i Hercegovine, tačnije, kako tabloidi pišu - Republike Srpske gde bi po tvrdnjama medija bili uhapšeni.
“Na osnovu najave kontrole letenja iz Tirane let je u vazdušni prostor nadležnosti SMATSA iznad Crne Gore ušao iz vazdušnog prostora Albanije. U vazdušnom prostoru Crne Gore, a pre ulaska u vazdušni prostor Bosne i Hercegovine pilot je u komunikaciji sa Kontrolom letenja u 19.48 časova zatražio povratak u vazdušni prostor Albanije. Kao razlog je naveo da se u vazduhoplovu nalazi putnik koji se ne oseća dobro, i ponovio je zahtev za promenu plana leta i povratak ka Tirani”, što je SMATSA prihvatila.
Navode i da je “let planiran da se obavi rutom kroz vazdušne prostore Makedonije, Albanije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Hrvatske pa dalje kroz vazdušne prostore ostalih država. Prilikom prijema ovog, kao i kod svih ostalih planova letenja vazduhoplova za letove u vazdušnom prostoru nadležnosti SMATSA u preletu, SMATSA ne raspolaže informacijama o imenima putnika, vlasniku vazduhoplova i sl.”
Ovaj odgovor srpske kontrole letenja demantuje i kosovskog ministra spoljnih poslova Bedžeta Pacolija koji, verovatno za potrebe kosovske javnosti, tvrdi da je pokrenuo i istragu o incidentu po kome se njihov avion uputio ka Beogradu.
SMATSA nam je potvrdila i da navedeni plan leta nije sadržavao informacije o posebnom statusu leta, odnosno imena putnika iz čega se praktično može zaključiti da nije jasno kako bi naše službe mogle brzo da reaguju i krenu u akciju hapšenja osoba sa poternice.
Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala Tango Six objašnjava za Raskrikavanje da do navodnog hapšenja nije ni moglo da dođe.
“Hapšenje ukoliko bi neko ušao u naš vazdušni prostor je fizički nemoguće kada se letelica nalazi u vazduhu. Ono što je realno moguće i za šta već postoje procedure je da dežurni par lovaca na aerodromu u Batajnici od operativnog centra Ministarstva odbrane dobije naređenje za poletanje radi identifikacije i kasnijeg rešavanja situacije sa vaduhoplovom koji se ili ne javlja - otkaz radio veze, ili se pouzdano zna da je otet pa to predstavlja opasnost za građane i imovinu Srbije”, objašnjava Vojinović.
Tanjug je u svom izveštaju naveo da je avion pogrešnim navođenjem iz kontrolnog tornja u Tirani, zalutao u vazdušni prostor Republike Srpske koji kontrolišu srpske nadležne službe.
Vojinović kaže da lutanje aviona u vazdušnom prostoru nije moguće. “Putnički ili čarter avioni ne može nikada da “zaluta”. To se nikada ne dešava jer pilot pre svakog leta ima određenu rutu koja je najkraća, najbrža i najekonomičnija zbog taksi preleta i drugog. Ako je postojala bilo kakva filozofska ili suštinska želja da se izbegne srpski vazdušni prostor zbog bilo kog razloga, to može unapred da se uradi“, kazao je Vojinović za Raskrikavanje.
Takođe, svi mediji su, bez provere informacije, preneli da odgovornost za lutanje aviona snosi kontrolni toranj u Tirani, što nije njegova funkcija. “Kontrolni toranj nema nikakvu ingerenciju nad avionima u vazduhu, već nad avionima na zemlji i avionima koji se približavaju aerodromu ili koji s njega poleću. Avionima koji se nalaze u krstarenju upravlja oblasna kontrola letenja”, objašnjava Vojinović.
Dezinformacije je preneo i Informer koji je u naslovu teksta naveo da se u avionu nalazio i predsednik Kosova Hašim Tači. Pred kraj teksta su međutim sami sebe demantovali navodeći da “u avionu, međutim, nije bio i predsednik privremenih kosovskih institucija Hašim Tači, što nije prvi put da on ne putuje zajedno sa svojim kolegama.”