raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Medij:
 Informer
  Pristrasnost
Gotovo identičan tekst u tri tabloida, kritikuju portal Nova.rs što ne hvali Vučića

Informer, Alo i Objektiv su se ražestili što je Nova.rs objavila da zahtev Prištine za članstvo nije prošao u Savetu Evrope, a nigde nije navela da je za to zaslužna „mudra politika“ i „patriotska diplomatija“ Aleksandra Vučića. Sudeći po tome što su sva tri portala navela svoje redakcije kao izvor, a i tekstovi im se donekle razlikuju, izgleda kao da su tri različita novinara dobila istu ideju da iskritikuju Novu što nije nahvalila Vučića i to uz pojedine identične rečenične konstrukcije. Iz Informera za Raskrikavanje navode da su oni prvi objavili tekst i da su Alo i Objektiv tim tekstom samo bili „inspirisani“, ali da ih nisu propisno naveli kao izvor.

02.02.2023.
  Pristrasnost
Vučić sprečio Treći svetski rat? Propaganda.

Brojni prorežimski portali su danas preneli delove teksta izraelskog lista Jerusalim Post u kome se tvrdi da je Aleksandar Vučić uspeo da spreči, ni manje ni više, nego Treći svetski rat svojim „naporima da održi stabilnost na Balkanu“ tokom krize na Kosovu. Tabloidi su tekstove intonirali tako da se zaključi da je u pitanju stav redakcije, dajući pomenutim tvrdnjama na težini. Prećutkuju, međutim, ključnu stvar - autor teksta nije urednik niti novinar, već izraelski političar Boaz Toporovski i reč je o njegovom ličnom stavu, a ne o članku utemeljenom na faktografiji. Toporovski je inače donedavno bio predsednik Poslaničke grupe prijateljstva sa Srbijom u izraelskom parlamentu, a u svojim javnim nastupima iskazuje naklonost Srbiji i domaćim vlastima. U jednom intervjuu za Srpski telegraf iz 2021. godine govorio je o tome kako u Srbiju „moraju da dođu investicije iz Izraela" i da je već razgovarao sa potencijalnim zainteresovanim investitorima iz svoje zemlje.

12.01.2023.
  Klikbejt
Nije istina da od sledeće godine nećemo moći slobodno u EU: Šta je ETIAS i zašto se uvodi

Ovih dana su pojedini portali objavili da „od sledeće godine Srbi neće moći više slobodno u Evropsku Uniju“. U tekstovima saznajemo da je reč o uvođenju tzv. ETIAS-a, sistema onlajn prijave za odobravanje putovanja u zemlje EU. U pitanju je, međutim, klikbejt novinarstvo - uvođenje ovog sistema nije rezervisano samo za građane Srbije, a osim toga, ono je u planu još od 2016. godine i predstavlja jedan dodatni administrativni korak pre putovanja, a ne ograničavanje slobode putovanja, kako to naslovi sugerišu.

29.12.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Srbija se „pripaja“ Rusiji, odlučila ruska Duma? Ne.

Da je Moskva dala zeleno svetlo za navodno ujedinjenje Srbije i Rusije, moglo se zaključiti iz naslova objavljenih na portalu Informera i nekada kredibilnog B92. Ovi mediji su netačno naveli kako se „iz Moskve čulo „da““ za ovu ideju, koja bi, kada bi bila zvanična i realna, u najmanju ruku predstavljala razlog za zabrinutost. Bar zasad reč je o interpretaciji izjave jednog ruskog poslanika koji je govorio pod kojim uslovima bi Srbija „mogla da postane deo Rusije“, ali nije u pitanju nikakva zvanična inicijativa koju je Duma podržala. I dok je B92 za ilustraciju odabrao vozilo sa znakom „Z“ koji ruska vojska koristi u ukrajinskom ratu, Informer je odlučio da tekst ilustruje romantičnije - fotografijom ruske i srpske zastave koje se zajedno vijore na vetru.

14.12.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Voditeljka Jelena Obućina pretila Vučiću u uvodu Dnevnika? Laž.

„Vučiću ili priznaj Kosovo ili ćeš biti pokopan - tajkunski mediji ponovo prete predsedniku Srbije“, piše list Alo na svom portalu, a prenosi i Informer. U tekstu tvrde da je voditeljka Dnevnika na TV Nova S, Jelena Obućina, u uvodu 29. novembra zapretila Vučiću da će biti „pokopan“i to „po nalogu svog šefa Šolaka“. Ovaj tabloid je, međutim, maliciozno interpretirao njen uvod u kojem ona žargonski, kolokvijalno kaže da će se Vučić „pokopati“ ako se ne „opameti“ u pogledu Kosova i sankcija Rusiji.

30.11.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Na protestu protiv Rio Tinta aktivisti poručili “Beograđani umrite”? Manipulacija.

Svaki ekološki protest u Srbiji poslednjih godina u prorežimskim tabloidima uvek bude dočekan negativno i delegitimisan etiketom „opozicioni". Tako je i danas Informer objavio da su se ispred Vlade Srbije okupili „takozvani aktivisti" i da se zapravo radi o „opoziciji" koja je „besna jer nema podršku naroda", te je poručila „Umrite, Beograđani". Ovo se, naravno, nije dogodilo tako kako Informer predstavlja, a u čitavom tekstu tabloid nije objasnio ni koji je razlog okupljanja - reč je o protestu protiv Rio Tinta, ali Rio Tinto nijednom nije spomenut.

29.11.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Informer u EU bazi medija koji šire propagandu Kremlja, tvrde da su „satanizovani”

Tabloid Informer, osim po širenju prorežimske propagande, poznat je i kao veoma naklonjen Rusiji i ruskom predsedniku, što ni urednik Dragan J. Vučićević ne osporava. Ipak, zasmetalo im je što su se našli u bazi EUvsDisinfo, bazi medija u čijim tekstovima o Rusiji su uočene razne manipulacije i dezinformacije. Tačnije, tvrde da je baza napravljena skoro da bi beležila manipulacije u vezi sa ratom u Ukrajini, ali da su tu popisani tekstovi Informera još iz 2019. godine koji nemaju nikakve veze sa Ukrajinom te da EU pokušava da ih „satanizuje”. Ipak, to nije tačno - baza postoji od 2015. godine i u njoj su od tada zabeležene brojne manipulacije, između ostalih, Informera, Pinka, Večernjih novosti, Kurira, B92, Sputnika i drugih medija.

17.11.2022.
  Manipulisanje činjenicama
„Istorijski govor“ Vučića u UN: Alo podmetnuo sliku sa tuđeg govora, invazija botova na Jutjub UN-a

Predsednik Srbije je 21. septembra održao govor pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija u Njujorku koji su tabloidi nazvali „istorijskim“ - Vučić je „rasturio svetsko licemerje“ i sve „skresao u lice“. Mimo očigledne verbalne pristrasnosti, Alo je u svom zanosu otišao i korak dalje. Kao ilustraciju tvrdnje da su Vučića slušali „svetski moćnici“, uz tekst su objavili fotografiju sale u kojoj se nalazi više ljudi, ali je ona zapravo nastala tokom tuđeg govora - reč je o izlaganju ukrajinskog ambasadora u UN-u, - i to na samom početku rata. Tokom Vučićevog obraćanja, sala je bila poluprazna. Istovremeno, Srpski telegraf se oduševljava brojem pregleda na Jutjubu koji Vučićev govor ima, ali, naravno, ne spominje da ti pregledi u velikoj meri dolaze od „botova“.

23.09.2022.
  Neutemeljeno
Švajcarci ne idu u zatvor ako im je u stanovima više od 19 stepeni

Tekstovi o krizi energenata u Evropi su redovni u domaćim medijima koji, često sarkastično, pišu o radikalnim merama za uštedu energije poput navodnih saveta građanima da se ne kupaju. Ovoga puta tvrde da će građani Švajcarske ići „tri godine na robiju“ ukoliko zagrevaju stanove iznad 19 stepeni. Između ostalih takve tvrdnje ovih dana imaju Informer, Srbija Danas, Sputnik, Večernje novosti, Srpski telegraf, a Alo dodatno citira i Putina da će se Evropljani „smrznuti kao vučji rep“ kad im Rusi „zavrnu“ gas. Međutim, iz švajcarskog Ministarstva ekonomije za Raskrikavanje kažu da te tvrdnje nisu tačne, da nikakve mere štednje nisu na snazi i da Švajcarskoj trenutno ne manjka energenata.

09.09.2022.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: