Analiza
Deset najčitanijih tekstova na Raskrikavanju
02.01.2019. Marija Vučić Foto: Raskrikavanje
Brojne medijske manipulacije obeležile su i ovu godinu za nama. Laži, propaganda, prikriveno oglašavanje, cenzura, manipulisanje činjenicama - samo su neka od „oruđa“ kojima se mediji služe u dezinformisanju javnosti. Raskrikavanje je od svog osnivanja decembra 2017. godine u preko 300 tekstova „hvatalo“ domaće štampane i elektronske medije u lažima, a pred vama je deset najčitanijih tekstova u prethodnom periodu.
1. Sve manipulacije jedne Barbare
Način na koji je reporterka Studija B Barbara Životić izveštavala sa protesta „Stop krvavim košuljama“ u Beogradu bio je školski primer propagande. Nakon što je urednica ove prorežimske televizije Ivana Vučićević, isprovocirana osudama javnosti, rekla da joj nije jasno „šta je to netačno u izveštaju“, Raskrikavanje je analiziralo i dekonstruisalo tvrdnju po tvrdnju iz ovog (sada već „legendarnog“) živog uključenja.
2. Informer i Pink o Pećincima: Verujte nama, a ne svojim očima
U izveštajima prorežimskih medija o lokalnim izborima u Pećincima i incidentu koji se dogodio između opozicije i meštana videli smo na delu šta znače alternativne činjenice. Čovek koji je prikazan kao žrtva, zapravo je bio napadač, a čitav događaj je prikazan kao potpuno iskrivljena verzija stvarnosti.
3. Policijski inspektor: Dva vlasnika medija izbegla istragu
Nakon 27 godina karijere i niza velikih slučajeva koje je rasvetlio, inspektor Nebojša Blagotić iz Niša iznenada je penzionisan dan nakon što je od beogradske policije tražio saslušanje vlasnika dve poznate medijske kuće. „Za jednog od njih znam da je dobar prijatelj Vučića i za njegov list se kaže da je glasilo SNS-a. Drugi je vlasnik medija koji često menja stranu“, rekao je Blagotić u intervjuu koji je izazvao ogromnu pažnju čitalaca.
4. „Beograd na vodi“ u medijskim lažima
Javnost Srbije je već navikla da se o ovom megalomanskom projektu u režimskim medijima izveštava isključivo pohvalno, uprkos brojnim kontroverzama koje od početka prate izgradnju. Ipak, u svom oduševljenju je naročito preterala TV Pink sa tvrdnjom da je „Beograd na vodi“ ni manje ni više nego pokrenuo domaću građevinsku industriju i uvećao rast BDP-a. Raskrikavanje je pozvalo stručnjake da ocene ovu ružičastu ekonomsku logiku.
5. Sa sajta B92 nestala vest da su novinari udaljeni sa gradilišta „Beograda na vodi“
Nakon što su septembra sa 22. sprata zgrade „Beograda na vodi pala dvojica radnika i poginula, obezbeđenje nije dozvoljavalo TV ekipama da snimaju gradilište. Među udaljenima je bila i ekipa TV Prve - u vesti o tome na sajtu B92 stajale su i nezvanične informacije da radnici nisu imali adekvatnu opremu. Međutim, tekst je ubrzo sklonjen bez objašnjenja, pa je javnosti ostalo da spekuliše da izgleda da „Beograd na vodi“ ne trpi negativan publicitet.
6. Firma Gašićeve supruge dobila dva i po miliona dinara na medijskim konkursima
Ovaj slučaj je jedan od primera kako funkcioniše projektno sufinansiranje medija u Srbiji - milioni dinara iz lokalnih budžeta koje gotovo iza kulisa dobijaju sumnjive firme povezane sa vladajućom strankom. Ili u konkretnom slučaju sa aktuelnim direktorom BIA Bratislavom Gašićem.
7. Fotografija načinjena u MUP-u osvanula na „bot“ nalogu
Zamislite da na nečijem Tviter nalogu ugledate svoju fotografiju iz lične karte. Upravo to se desilo Marku Dragoslaviću iz Beograda čiju je sliku objavio profil SNS „bota“. Dragoslavić, koji se predstavlja kao novinar kontroverznog Rikošeta i na svom Tviteru žestoko kritikuje vlasti, uveren je da je fotografija direktno izvučena iz sistema MUP-a.
8. Informer 15 puta umanjio cenu Radojičićeve vikendice
Pred beogradske izbore režimski tabloidi su se utrkivali ko će više satanizovati poziciju a u što pozitivnijem svetlu predstaviti nosioca liste SNS i sadašnjeg gradonačelnika Zorana Radojičića. Otkriće KRIK-a da Radojičić ima nelegalnu vikendicu na Zlatiboru, Informer je pokušao da minimizira slagavši da kuća vredi svega 4.000 evra, što je 15 puta manje od stvarne vrednosti.
9. Vučić naseo na izmišljenu vest sajta Onion
Kada je Aleksandar Vučić nakon pogibije dvojice radnika na gradilištu Beograda na vodi rekao da je to život, te da u Americi na svakih deset sekundi pogine jedan perač prozora, brzo su se ljudi ispred televizora začudili zbog nelogičnosti izgovorenog, a tviteraši odmah otkrili uzrok - predsednik je citirao izmišljotinu američkog satiričnog sajta „The Onion“.
10. Telekom kupio Kopernikus za 195 miliona evra
Najvažniji posao u medijskoj industriji ove godine - kupovina donedavno drugorazrednog kablovskog operatera od strane državnog Telekoma - ujedno je obavijen velom tajni. Od starta se spekuliše koji su bili razlozi kupovine i koliko je Kopernikus plaćen, a cenu, koju su obe strane pokušale da sakriju, ubrzo su otkrili novinari Raskrikavanja - 195 miliona evra. Stručna javnost se slaže - građani Srbije su ovu političku igru debelo platili.