raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Najčitaniji tekstovi 2022. godine na portalu Raskrikavanja
03.01.2023.    Milica Ljubičić    Foto: Raskrikavanje
Rat u Ukrajini je obeležio 2022. godinu, te su najčitaniji tekstovi prošle godine na našem sajtu bili upravo u vezi sa dezinformacijama o sukobu. Raskrikavanje je pisalo i o dezinformacijama u vezi sa vakcinama, majmunskim boginjama, LGBT populacijom, kao i temama o kojima se diskutovalo u javnosti. Primer je Informerov intervju sa osuđenim silovateljem, koji je doveo do protesta ispred redakcije ovog tabloida, a analiza u kojoj je Raskrikavanje ukazalo na njegove „manjkavosti” je privukla pažnju čitalaca. U nastavku se nalazi lista najčitanijih tekstova u prošloj godini.

1. Ova fotografija je autentična, nema veze sa eksplozijom plina iz 2018.

Fotografija žene krvavog lica sa zavojem na glavi je obeležila početak ruske invazije na Ukrajinu u februaru 2022. Društvenim mrežama su, međutim, kružile tvrdnje da fotografija nije autentična i da je nastala 2018. godine u eksploziji plinske boce. Kao „dokazi” su podmetane fotomontaže ili skrinšotovi navodnih novinskih tekstova , koji bi trebalo da pokažu da fotografija nema veze sa ratom u Ukrajini.
   

Raskrikavanje je, međutim, utvrdilo da se ova fotografija prvi put u medijima zaista pojavila 24. februara 2022. godine i da je autentična. Nastala je u Ukrajini, nakon ruskog bombardovanja stambenog kompleksa u gradu Čugujiv u Harkovskoj oblasti. Autor fotografije Volfgang Švan je za agenciju Anadolija ispričao kako je izgledao susret sa ženom sa fotografije, a nju su iz različitih uglova fotografisali i reporteri drugih medija. Tekst o ovoj manipulaciji bio je najčitaniji na našem sajtu prošle godine.

2. Vučićević pravda intervju sa silovateljem poredeći Informer i BBC. Evo zašto to nema nikakvog smisla.

Informerov intervju sa osuđenim silovateljem Igorom Miloševićem izazvao je u septembru velike proteste ispred redakcije ovog tabloida i osudu javnosti. Urednik Informera Dragan J. Vučićević se pravdao tvrdeći da takve intervjue imaju i druge medijske kuće, pa je naveo primer jednog koji je uradio BBC.

Raskrikavanje odlučilo da „testira” Vučićevićeve argumente i uporedi ova dva intervjua, a tekst o tome je bio jedan od najčitanijih na našem sajtu prošle godine. Kako se ispostavilo, između ova dva intervjua sa silovateljima postoji nekoliko suštinskih razlika, zbog kojih je jedan (intervju BBC-a) opravdan i uspeo, a drugi (Informerov) nije.

3. Lažne vesti o lažnim vestima: Fabrikovanje nepostojećih CNN naloga

Još jedan među najčitanijim tekstovima na Raskrikavanju ticao se fotomontaža. Naime, početkom marta su Tviterom kružile montirane fotografije koje navodno „dokazuju” da američki CNN podmeće lažne fotografije u vezi sa ratom u Ukrajini.

Tako je u jednom skrinšotu CNN navodno objavio fotografiju NATO bombardovanja Beograda 1999, uz tvrdnje da se radi o napadu Rusa na ukrajinske civilne ciljeve. U drugom skrinšotu je CNN navodno objavio fotografiju nekada poznatog ukrajinskog hotela „Mir”, nakon ruskog vazdušnog napada. Na slici je zapravo prikazan oronuli hotel „Mir“, koji se nalazi u Zvonačkoj banji kod Pirota.

4. Analiza 4.000 tekstova domaćih medija o ratu u Ukrajini: Dominacija proruskog narativa

Na listi najčitanijih u prošlog godini našla se i naša analiza 4.000 tekstova koju je pet domaćih listova objavilo tokom prvih šest meseci rata u Ukrajini. Ona je pokazala da medijima u Srbiji dominira proruski narativ, odnosno tekstovi koji su pozitivno intonirani prema Rusiji, a negativno intonirani prema Zapadu.

Uzorak je obuhvatio Večernje novosti, Informer, Srpski telegraf, Blic i Danas, a, kako smo utvrdili, oko 40 odsto tekstova su bili pristrasni prema Rusiji, Ukrajini ili Zapadu.

5. Na naslovnim stranama šest tabloida blizu 1000 manipulativnih vesti

Pažnju čitalaca izazvala je i tradicionalna godišnja analiza naslovnih strana domaćih tabloida. Kako smo utvrdili, šest tabloida je tokom 2021. godine objavilo skoro 1000 lažnih, neutemeljenih i manipulativnih vesti na naslovnicama. U broju manipulacija prednjačili su Informer i Srpski telegraf, a sledili su ih Alo, Objektiv, Večernje novosti i Kurir.

Najveći broj neutemeljenih naslova ticao se unutrašnje i regionalne politike, razračunavanja sa opozicijom i kritičarima vlasti. Sa druge strane, pomenuti tabloidi su bez izuzetka pristrasno izveštavali o predsedniku Aleksandru Vučiću, koji je uglavnom predstavljan kao spasilac ili žrtva zavera.

Istovremeno, ovi mediji su u toku 2021. godine iz javnih budžeta dobili skoro milion evra na konkursima za projektno sufinansiranje i po reklamnim ugovorima.
  Analiza
Najčitanije u 2021. na sajtu Raskrikavanja
Tema koronavirusa je i ove godine dominirala među člancima koje su novinarke Raskrikavanja analizi...
  Vest
Pet godina portala Raskrikavanje
Pre tačno pet godina smo pokrenuli Raskrikavanje.rs, prvi sajt u Srbiji za proveru tačnosti inform...
  Vest
Raskrikavanje postalo deo Međunarodne mreže za proveru činjenica
Portal Raskrikavanje je odnedavno postao verifikovani član Međunarodne mreže za proveru činjenic...
Najčitaniji tekstovi
Raskrikavanje
Rat u Ukrajini
Informer
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: