raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Medij:
 Blic
  Neutemeljeno
Kako su mediji naseli na tekst opskurnog albanskog sajta iz Švajcarske

Gotovo da nema medija u Srbiji koji nije preneo navodnu izjavu gradonačelnika Kijeva i bišeg boksera Vitalija Klička za jedan švajcarski portal o tome da će se „Ukrajinci osloboditi Rusa kao što su se Albanci oslobodili Srba“. Vest su preneli mnogi - Tanjug, RTS, RTV, Nova.rs, Blic, Informer i drugi tabloidi, kao i lokalni portali poput Kossev-a. Oglasila se i ambasada Ukrajine u Beogradu, oštro je reagovao i ministar policije Aleksandar Vulin, da bi na kraju Vitalij Kličko demantovao da je rekao ovako nešto. Portal koji je ovu navodnu izjavu prvi objavio jeste iz Švajcarske, ali namenjen je albanskoj dijaspori i u izveštavanju vrlo pristrasan - sudeći po tekstovima, Albanci su pozitivci, Srbi negativci. Tekstovi su nepotpisani, na sajtu nema impresuma, ali ništa od toga nije bilo dovoljno medijima da posumnjaju u kredibilitet ovog izvora.

27.05.2022.
  Neutemeljeno
Neutemeljene spekulacije Blica da Rusi stoje iza protesta u Beogradu

„Rusija stoji iza nereda u Srbiji?", pitanje je koje je na jučerašnjoj naslovnoj strani postavio Blic, navodeći u tekstu da to „tvrde Amerikanci". Iako može zvučati da je ova informacija stigla iz relevantnog, zvaničnog izvora, Blic nema nijedan dokaz za ove spekulacije - naime „Amerikanci" su zapravo američki portal Real Clear Defence na koji se Blic poziva. Ni u njihovom tekstu se, međutim, ne iznose decidirane tvrdnje, već se podseća da „mnogi sumnjaju" da iza nedavnih protesta stoje desničarske grupe koje imaju podršku Rusije, ali se navodi i da to pitanje ostaje otvoreno.

11.08.2020.
  Lažna vest
Prijave zbog audio poruke da je više osoba umrlo od korona virusa u Srbiji

„Dvoje ljudi je umrlo na Infektivnoj klinici i umrlo je dvoje ili troje ljudi u Kliničko bolničkom centru na Bežanijskoj kosi od korona virusa“ - ovako zvuči deo glasovne poruke koja je juče počela da kruži preko aplikacije WhatsApp. U poruci se kaže i da je hitna pomoć u Njegoševoj ulici u Beogradu juče odvezla zaraženog pacijenta u zaštitnoj opremi. Iz Instituta za javno zdravlje Batut za Raskrikavanje kažu da je zbog tih lažnih vesti podneta prijava, što je kasnije potvrdilo i Ministarstvo unutrašnjih poslova.

26.02.2020.
  Greška
Hrvatska nije dozvolila gej parovima da usvajaju decu, već da budu hranitelji

Zbog pogrešnog prevoda hrvatske reči „udomljavanje“, domaći mediji su danas izvestili da je Ustavni sud Hrvatske dozvolio gej parovima da usvajaju decu. Istina je, međutim, da je tamošnji sud odlučio da oni mogu da budu hranitelji (udomitelji). Hraniteljstvo (hr. udomljavanje) i usvajanje (hr. posvajanje) nisu isto, a na ovo drugo istopolne zajednice u Hrvatskoj još uvek nemaju prava.

07.02.2020.
  Skriveno reklamiranje
Skriveno reklamiranje MK grupe kao kompanije koja podstiče roditeljstvo

Istovetan tekst o kompaniji koja je odgovorna i darežljiva prema svojim zaposlenima, a koji su zahvaljujući tome zadovoljni, motivisani i lojalni, našao se danas u četiri dnevne novine i na njihovim portalima. U tekstu se nalaze i izjave zadovoljne zaposlene kao i predsednika Privremene komore Srbije, a glavna poruka je da je reč o kompaniji koja neguje porodične vrednosti i podržava roditeljstvo, omogućava svojim zaposlenima da usklade privatne i porodične obaveze i finansijski ih nagrađuje. Iako može da izgleda kao novinarski sadržaj, reč je zapravo o promotivnom tekstu iz MK grupe koje su domaći mediji objavili gotovo nigde ih ne obeleživši kao reklamu. Iz ove kompanije kažu da im nije poznato zašto tekstovi nemaju oznaku da se radi o reklami i napominju da nisu oni to zahtevali.

18.12.2019.
  Dezinformacija
Nije svaki deseti zatvorenik u Britaniji Albanac

Agencija Tanjug je, pozivajući se na tekst britanskog tabloida The Sun, napisala da je u Velikoj Britaniji svaki deseti zatvorenik Albanac. Slučajno ili namerno, međutim, propustili su da naglase da je reč o stranim zatvorenicima, a ne o generalnoj zatvorskoj populaciji. Bez ikakve provere vest su masovno preneli domaći mediji, među kojima i Politika i pokrajinski javni servis, Radio-televizija Vojvodine. „Ovakva laž može izazvati isključivo jačanje predrasuda i stereotipa prema Albancima“, navode iz Inicijative mladih za ljudska prava.

07.08.2019.
  Pristrasnost
A za dobro jutro - odavanje državnih tajni

Svi koji su juče ujutru gledali televiziju Pink mogli su uživo da prisustvuju čitanju dokumenata sa oznakom državne tajne. Stručna javnost se ne seća da se to ikada ranije dogodilo - da predsednik države, uživo, na televiziji sa nacionalnom frekvencijom iznosi navodne dokaze o tome da je prisluškivan dok je bio u opoziciji, a da u krupnom planu sa malih ekrana „vrište“ dokumenta označena kao „državna tajna“. Posle tog jutarnjeg nastupa predsednika Vučića otvorila su se brojna pitanja - da li je predsednik počinio neko krivično delo, da li je prethodno skinuo oznaku tajnosti sa dokumenata i koliko su štete njegove izjave nanele institucijama koje se bave bezbednošću. Sva ova pitanja, ali i odgovori na njih izostali su danas u gotovo svim dnevnim novinama.

02.08.2019.
  Lažna vest
Ne, grčko ostrvo vam ne nudi 500 evra mesečno da se preselite

Mnogim čitaocima u Evropi je verovatno primamljivo zazvučala vest iz tabloida da vlasti malog grčkog ostrva Antikitera nude 500 evra mesečno, besplatan smeštaj i hranu porodicama sa decom koje odluče da se tamo presele. Verovatno je zvučala i uverljivo, s obzirom da je preneta i „izjava“ predsednika gradskog veća ovog ostrva, njegovo tačno ime i prezime i fotografija. Međutim, u pitanju je lažna vest što za Raskrikavanje potvrđuju vlasti ovog grčkog ostrva i navode da zbog nje imaju mnogo problema.

05.07.2019.
  Manipulisanje činjenicama
Kada kažeš plata, ne misliš na bruto

U tekstu o prosečnim platama u beogradskim opštinama u aprilu, portal Blic je naveo da najviše zarade, oko 122 hiljade dinara, imaju stanovnici Vračara. Ove cifre zbunile su pojedine korisnike društvenih mreža koji su se pitali da li su ovi iznosi realni i ko ima tolike plate. Podaci koje je Blic objavio su tačni, ali nigde nije naznačeno da je reč o bruto iznosima zarada koji su i za po trideset hiljada dinara veći od neto plata, odnosno od onoga što ostane kada se zaposlenom odbiju porezi i doprinosi.

01.07.2019.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: