raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Više od 800 hiljada evra iz budžeta prošle godine za medije koji nas dezinformišu
31.03.2023.    Marija Vučić i Milica Ljubičić    Foto: Unsplash/ Mathieu Stern
Više od 800.000 evra iz džepova građana Srbije prošle godine je izdvojeno iz javnih budžeta za ugovore sa firmama koje izdaju listove Informer, Srpski telegraf, Alo, Večernje novosti i Kurir, a koji su, prema našoj analizi, u tom periodu objavile gotovo 1.200 manipulacija i dezinformacija samo na naslovnim stranama. Ovaj novac je završio kod njih u manjoj meri preko konkursa za sufinansiranje medijskih projekata, a u najvećoj meri preko raznih ugovora o reklamiranju koje su sklapali sa državnim ustanovama, javnim preduzećima i lokalnim samoupravama. Jedan od najvećih oglašivača bio je RTS, koji je za reklamiranje svojih programa ovim tabloidima dao više od 123.000 evra.
Firmama koje stoje iza ovih novina, lokalne samouprave širom Srbije isplatile su više od 300.000 evra za razne medijske projekte na konkursima za projektno sufinansiranje. Ove firme su sklapale i ugovore sa državnim preduzećima, ustanovama i institucijama, ponajviše ugovore o reklamiranju, a ti poslovi su bili vredni više od pola miliona evra (bez PDV).

Istovremeno, reč je o medijima koji su prošle godine samo na naslovnim stranama objavili najmanje 1.174 neutemeljene, pristrasne, lažne vesti i druge manipulacije, kako je pokazala najnovija analiza Raskrikavanja koju možete čitati u zasebnom tekstu.



Manipulacije kao isplativ biznis model

Večernje novosti, sudeći po iznosima koje su tokom 2022. godine dobile, mogu da se pohvale dobrom saradnjom sa državom - na njihove račune je iz javnih budžeta leglo više od 220.000 evra.

Ovom prorežimskom listu je otišlo više od 150.000 evra iz džepova građana u najvećoj meri preko reklamnih tendera - najviše od RTS-a. Javni servis je, naime, sa ovom kompanijom sklopio ugovor za oglašavanje svog programa, vredan više od 42.000 evra. Osim RTS-a, tu su i Ministarstvo kulture, Državna lutrija Srbije, Ministarstvo privrede, JP Pošta…

Na lokalnim konkursima su osim toga dobili više od 70.000 evra u nekoliko gradova i opština, najviše u Beogradu (oko 21.000 evra) za projekte „Beograd - grad mogućnosti - grad budućnosti“ i „Beograd bastion srpskog nacionalnog identiteta“.

U isto vreme, ovaj list je prošle godine objavio najmanje 238 manipulativnih tvrdnji samo na naslovnim stranama. Takođe, lice Aleksandra Vučića se na naslovnicama Večernjih novosti pojavilo najmanje 161 put, odnosno gotovo svaki drugi dan.

U pitanju je list u vlasništvu smederevskog biznismena Bobana Rajića, koji je od prošle godine i suvlasnik najstarijih novina na Balkanu, Politike. Firmu Media 026, preko koje Rajić poseduje ove dve novine, 2019. godine je u Agenciji za privredne registre registrovao Igor Isailović, advokat blizak ministru finansija Siniši Malom.



Firma Alo Media System, koja izdaje list Alo i istoimeni sajt, za reklame i na konkursima za projektno sufinansiranje dobila je više od 200.000 evra.

Na konkursima za sufinansiranje medijskog sadržaja prošle godine sakupili su više od 112.000 evra - najviše u Beogradu (skoro 47.000 evra), Nišu, Novom Sadu, Kladovu i još šest gradova i opština.

Istovremeno, tenderi za oglašavanja donele su ovoj firmi više od 91.000 evra, a najunosniji posao bio je sa Opštinom Stara Pazova - dva ugovora o oglašavanju bila su vredna više od 36.600 evra (bez PDV). Osim toga, ova firma u vlasništvu biznismena Saše Blagojevića sklopila je unosan ugovor između ostalog i sa RTS-om (oko 17.000 evra).

Istovremeno, Alo je prošle godine objavio na naslovnim stranama najmanje 198 manipulativnih, pristrasnih ili neutemeljenih tvrdnji.

Dobru saradnju sa državom ali i lokalom imaju kompanije biznismena Igora Žeželja. Kompanija Adria Media Group, izdavač Kurira (lista i sajta) i portala Espreso, 2022. godine dobila je ukupno oko 141.000 evra na konkursima za projektno sufinansiranje i preko javnih nabavki.
Još jedna Žeželjeva firma, Mondo INC, takođe je poslovala s državom - za ugovore o reklamiranju i na lokalnim konkursima dobili su više od 67.000 evra. Ponovo, najunosnije se poslovalo sa RTS-om, koji je za oglašavanje ovom portalu dao skoro 30.000 evra. Napomena: Mondo, kao internet portal, nije bio deo godišnje analize Raskrikavanja koje se bavilo samo naslovnim stranama štampanih novina, niti su iznosi dodeljeni ovom portalu „ušli“ u konačnu cifru od 800.000 evra.


Žeželjeva firma je prošle godine na tenderima dobila ugovore vredne oko 83.000 evra, najviše za usluge oglašavanja, a ponovo je najvredniji od njih (skoro 30.000 evra) sklopljen sa RTS-om, a potom i sa javnim preduzećima Pošta i Srbijašume. U isto vreme, na lokalnim konkursima širom zemlje, i jednom konkursu Ministarstva kulture, ova firma dobila je za svoje projekte ukupno oko 58.000 evra, najviše od Novog Sada i Beograda.

Kurir je, prema analizi koju možete čitati u zasebnom tekstu, prošle godine objavio 122 manipulativne tvrdnje na naslovnim stranama.

Novac na projektima za sufinansiranje medija dobijale su i dve firme Dragana J. Vučićevića, Insajder Tim (izdavač Informera) i Info IT Medija.

Uprkos tome što je reč o jednom od najčešćih prekršilaca kodeksa i listu na čijim naslovnicama je Raskrikavanje izbrojalo najmanje 363 manipulativne ili netačne tvrdnje, dve lokalne samouprave su ovim Vučićevićevim firmama ipak dale novac za projekte - Grad Beograd oko (47.000 evra) i Novi Sad (oko 4.000 evra). Raskrikavanje je ranije uočilo nekoliko slučajeva u kojima je Informer svoje projektne obaveze „odrađivao“ pukim kopiranjem tekstova drugih medija i saopštenja.

Osim sa lokalnim samoupravama, Insajder Tim je poslovao i sa državnim preduzećima i ustanovama najčešće preko ugovora o reklamiranju. Sklapao je ugovore vredne ukupno više od 91.000 evra, i to sa Državnom lutrijom Srbije, JP Pošta, RTS-om, a tu su i Opština Vrnjačka Banja, Grad Niš… Ukupno, ove dve Vučićevićeve firme su prošle godine od države i sa lokala dobile više od 140.000 evra.

Prošle godine nije loše prošla ni Medijska mreža, izdavač Srpskog telegrafa i portala Republika. Reč je o novinama na čijim naslovnim stranama su novinarke Raskrikavanja prošle godine izbrojale najmanje 253 manipulacije.

Na lokalnim konkursima se, doduše, nisu „proslavili“ - firma je dobila svega oko 7.600 evra i to u Smederevu za dva projekta - „Unapređenje pravne i socijalne države“ i „Turistički potencijali grada Smedereva“.



Ipak, tenderi su im doneli ugovore vredne više od 86.000 evra. Najveći oglašivač je i u ovom slučaju bio RTS sa kojim je sklopljen ugovor od 17.000 evra, a neznatno manje je vredeo i ugovor sa PIO Fondom. Vredni ugovori sklopljeni su i sa Gradskom upravom za imovinske poslove i urbanizam, Republičkom direkcijom za imovinu, Gradom Čačkom.

RTS je, inače, prema podacima Uprave za javne nabavke, bio među najvećim oglašivačima prošle godine u medijima koje izdaju pomenute firme - ukupna vrednost ugovora za oglašavanje sa njima je više od 123.000 evra i to bez PDV-a.

O praksi RTS-a da oglašava svoje programe u prorežimskim tabloidima, Raskrikavanje je ranije već pisalo 2021. godine. Kako su tada rekli iz javnog servisa, u odabiru partnera kod koga će se oglašavati, vode se isključivo „poslovnim kriterijumima“, a da je za kršenje kodeksa novinara Srbije „nadležan Savet za štampu“.

  Analiza
Milion evra iz budžeta u 2021. otišlo proizvođačima lažnih vesti
Firme koje izdaju tabloide Informer, Srpski telegraf, Kurir, Alo, Objektiv kao i Večernje novosti...
  Vest
Čačak podelio novac medijima za 2020. sedam dana pred kraj godine
Grad Čačak dodelio je 20 miliona dinara medijima za projektno sufinansiranje, namenjenih za ovu...
  Vest
TV porodice Gašić: Neki mediji dobijaju novac iz inostranstva da pljuju ono dobro u državi
Nakon što su UNS i N1 objavili da je firma ADD production, u vlasništvu Irene Gašić, supruge na...
Novac
Projektno sufinansiranje
Javne nabavke
Mediji
Informer
Alo
Kurir
Srpski telegraf
Večernje novosti
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: