raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 10.12.2023. (Republika)
Kontra-snimak prorežimskih tabloida: Tvrde da opozicija kupuje glasove za 200 evra
11.12.2023.    Milica Ljubičić    Foto: Printscreen/republika.rs
Portal Republika je sinoć objavio video snimak preuzet sa Telegrama, u kome se čuje ženski glas kako navodno nudi po 200 evra dvojici muškaraca ukoliko budu glasali za listu „Srbija protiv nasilja”. Sam snimak osim dijaloga, koji je mogao da snimi bilo ko, ne prikazuje ništa više - ne vide se lica aktera, a njihovi glasovi su kompjuterski modifikovani. Drugih dokaza o tome da opozicija zaista kupuje glasove, u snimku nema. Ovaj video nastao je kao kontrateža snimku koji je krajem novembra objavio Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS), a na kome se jasno vidi kako osoba iz SNS-a nudi 9000 dinara za dnevnicu u kol centru uz uslov da se glasa za njih.
„ISPLIVAO ŠOKANTAN SNIMAK OPOZICIJE KAKO KUPUJE GLASOVE! Nude 200 evra za glas, studente pokušavaju da potkupe raznim benefitima posle izbora! (VIDEO)”, glasi naslov teksta koji je sinoć objavljen na portalu Srpskog telegrafa, Republika.rs.

Na snimku koji traje oko minut i po se u krupnom kadru vide prazne šolje za kafu, čaše sa vodom, upaljač, paklica cigara, i povremeno prsti aktera. Deluje da je snimak nastao u kafiću. Čuju se najmanje tri glasa - ženski i dva muška, ali glasovi su modifikovani, odnosno kompjuterski izmenjeni. Na snimku se čuje kako ženski glas nudi 200 evra dvojici muškaraca pod uslovom da 17. decembra glasaju za listu „Srbija protiv nasilja”, na šta oni pristaju.

„Htela sam vama da podelim po 200 evra, šta ćete vi da radite sa tim, kome ćete da date”... Muški glas je prekida pitanjem „200 evra po glasu?” Ženski glas odgovara potvrdno, nakon čega muški glasovi kažu da će „odmah da glasaju” i pitaju za koga treba da glasaju?

„Glasaš sedam na parlamentarnim izborima, dakle onaj papir koji ti daju, zaokružuješ sedam”, kaže ženski glas spominjući potom gradske izbore, ali nije jasno šta kaže. „Ja u vas imam poverenja zato vam i kažem. Milane pogotovo u tebe imam poverenja, ako imaš još nekoga ko bi glasao, za koga znaš da bi glasao”, izgovara ženski glas, čime se razgovor završava.

Snimak, međutim, ne pruža ni jedan dokaz da je zaista reč o osobi iz opozicije - ne vide se lica aktera, glasovi su modifikovani, ni jedan predmet iz videa ne pokazuje identitet aktera, te je nemoguće utvrditi da je reč baš o opoziciji. Nije jasno ni kada, ni gde je snimak nastao.

Osim Republike, video sa optužbama da je reč o opoziciji su objavili i portali Srbija danas, 24 sedam, NS uživo, Dnevnik, RTV Pančevo, Gradske.info.

Snimak je po svemu sudeći potekao sa telegram kanala „Istočna budućnost".

U opisu videa piše „nepoznata ženska osoba iz Đilasove stranke snimljena kako određenim osobama nudi 200 evra da glasaju za listu „Srbija protiv nasilja”. Tajkunu je mnogo stalo da se ponovo dočepa vlasti, pa ne bira način kako će to da ostvari”. Ni ovde, međutim, nije otkriveno ko je ta nepoznata osoba koja nudi novac.

Reč je o kanalu koji favorizuje Srpsku naprednu stranku i Aleksandra Vučića, što se vidi po porukama koje se ovde dele. Tako je recimo na vrhu kanala istaknuto (pinovano) jučerašnje Vučićevo obraćanje na mitingu u Jagodini, a tu su i Vučićeve poruke sa mitinga iz Kruševca. Istovremeno se dele i negativno intonirani sadržaji prema opoziciji. Kanal broji preko 46 hiljada pratilaca i na njemu se dele i sadržaji vezani za ratove u Ukrajini i u Gazi.

Portal Srpskog telegrafa, Republika, ovaj video očigledno je objavio kao kontratežu snimku koji je objavio Centar za istraživačko novinarstvo Srbije, a u kome se vidi kako osoba iz SNS-a nudi 9.000 dinara za dnevnicu u kol centru uz uslov da se glasa za njih.

Naime, novinarka CINS-a, Ivana Milosavljević uspela je da se infiltrira u kol centar SNS-a gde je otkrila kako ova grupa funkcioniše, da rad organizuje agencija za hostese „M&J Lady Hostese”, kao i da se angažovanim ljudima nudi da glasaju za SNS kako bi na dan izbora radili u kol centru i dobili dnevnicu od devet hiljada dinara. Snimak CINS-a pokazuje da se dnevnice za rad u kol centru isplaćuju na ruke.

Naime, nekoliko dana nakon što je ubačena u grupu na WhatsApp-u u kojoj se nalaze angažovani za rad kol centru SNS-a, novinarku je pozvala žena iz pomenute agencije za hostese. Ona je novinarki objasnila kako funkcioniše rad u kol centru, kolike su dnevnice, kao i da će na dan izbora dobiti znatno veću dnevnicu, ali pod uslovom da glasa za SNS. Tome svedoči audio zapis razgovora koji je CINS objavio.



Nakon što pita novinarku da li će glasati 17. decembra, žena iz agencije joj objašnjava „mi zapošljavamo ljude koji će to uraditi 17. decembra, jer malo nam je suludo da plaćamo toliko dnevnica, toliko svega, a da imamo nekog ko neće glasati, ko nije pri našoj stranci, pri predsedniku.”

„To je neki mali uslov za rad i sve ovo. I 17. decembra će biti mnogo veća dnevnica. Ali kad kažem mnogo veća, biće baš velika dnevnica (...) prvo ide da se glasa i dolazi se na posao. Razumeš me?” (...) Onda treba da slikaš taj glasački (listić, prim. nov) i pošalješ samo meni. Znači to niko ne sme da zna, niko ništa. To je bukvalno vaša ulaznica za taj dan, za rad, razumeš?”, objašnjava žena iz ove agencije u audio snimku.

Ovome svedoči i video snimak koji je napravljen na dan kada je novinarka CINS-a otišla po isplatu dnevnice za smenu koju je radila.

Na snimku se jasno vidi vlasnica pomenute agencije, Milena Marković i još jedna devojka, sede za stolom. Marković pita novinarku da li može da radi 17. decembra. Nakon što ona odgovara potvrdno, Marković joj kaže: „dnevnica je devet hiljada i treba da se slika glas pre nego što se dođe na posao, pošalješ meni taj glas, to nam je samo neka garancija da si naša, da si lojalna, da ćeš dobiti devet hiljada”.

  Pristrasnost
Prorežimska medijska mašinerija ušla u predizbornu kampanju
Srbiju ponovo očekuju vanredni parlamentarni izbori 17. decembra, a u trku se, osim političara, uk...
  Manipulisanje činjenicama
Alo proglasio Vučićevu „ubedljivu” pobedu na Vračaru, iako je opozicija osvojila više glasova
„VUČIĆ UBEDLJIV NA VRAČARU. Istorijski izborni rezultati”, objavio je Alo, opisujući u nekol...
  Dezinformacija
Prorežimski mediji o izborima: Grbović izazvao incident, Vučića hvale svetski mediji
Dan nakon izbora, u domaćim tabloidima osvanuli su pristrasni izveštaji o tome kako je tekao juče...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 Srbija danas
 24sedam
 NS uživo
 RTV Pančevo
 Gradske.info
 Dnevnik.rs
Izbori
SNS
Srbija protiv nasilja
Glasovi
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011/420-43-04
Raskrikavanje na društvenim mrežama: