raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Analiza
Firma sa nepostojećeg „Bulevara Mihaela Putina“ prodaje dodatke ishrani
29.12.2021.    Marija Vučić    Foto: Pixabay/ Tumisu
Na sajtovima najčitanijih tabloida redovno se mogu naći razni oglasi za dijetetske proizvode kao što su čajevi za srce, dijabetes ili mršavljenje, razne tablete ili preparati poput gelova za zglobove. Klikom na te oglase odlazite na sumnjive stranice na kojima se ovi proizvodi reklamiraju mrežom obmana: koriste se lažna imena i slike lekara i pacijenata za koje se ispostavlja da ne postoje, tekstove potpisuju nepostojeći autori, i spominju se instituti i zdravstvene ustanove koje takođe ne postoje. Raskrikavanje je ustanovilo da neke od takvih proizvoda distribuira firma Nutra Aktiv DOO koja dodatno pokušava da zavara trag navodeći da se nalazi na fantomskoj adresi „Bulevar Mihaela Putina“ u Beogradu. Reč je zapravo o firmi iz Malog Zvornika koja je registrovana za trgovinu na malo putem pošte i interneta.
Nakon što smo u julu analizirali oglase za proizvod „Diatea“ protiv dijabetesa koji su reklamirali lažni doktor Tomić i lažna penzionerka iz Sremske Mitrovice, ovog puta pažnju su nam privukli oglasi na sajtu Aloa za probleme sa zglobovima i lečenje bolesti prostate.

   


Oba oglasa vode na sajt zdravljeispredsvega.com gde je praktično nemoguće naći koja firma stoji iza njih i prodaje ove proizvode.

Međutim, vrlo sitnim slovima na kraju stranice stoji „Politika privatnosti“ u kojoj se otkriva ko vodi ovaj onlajn biznis - firma Nutra Aktiv DOO odakle navode da se nalaze na nepostojećoj adresi „Bulevar Mihaela Putina 165g“ u Beogradu. Da nije reč o nenamernoj grešci, svedoči činjenica da je ista ova adresa navedena i na drugim sličnim sajtovima.
   

U Agenciji za privredne registre postoji firma Nutra Aktiv DOO, ali je iz Malog Zvornika. Registrovana je u oktobru 2020. godine za trgovinu na malo putem pošte i interneta, a vlasnik je Haris Mustajbašić iz Bosne i Hercegovine.

Mustajbašić je glavni imam (muslimanski sveštenik) u Zvorniku, ali ima i „svetovni“ biznis - bavi se marketingom i potpisuje se kao marketinški konsultant.

U Bosni i Hercegovini već dugo je suvlasnik firme SCNet koja obezbeđuje svojim članovima kartice sa popustima u brojnim prodavnicama, ali im, kako se navodi na sajtu, omogućuje i zaradu ako dovedu još ljudi ili prethodno uplate određene akontacije.

Na sajtu tvrde da se ne radi o piramidalnoj šemi, koja je inače protivzakonita, već da se radi o tzv. multilevel marketingu.

   Skrinšot sa sajta SC Net-a


Ova osoba ne postoji

Firma Nutra Aktiv u Srbiji se oglašava na više sajtova, poput Ispravno zdravlje, Zdravlje ispred svega, MedicinskaOtkrića.com, Liječiprirodno.com kojim se Raskrikavanje već bavilo u tekstu o lažnom doktoru Tomiću i čaju za dijabetes, a tu je i PrirodnoLiječi.com.

Na ovim sajtovima se reklamira i čaj NefroFix koji rešava probleme sa bubrezima, čaj KardioMax koji se reklamira kao čaj koji čisti krvne sudove tako što navodno prodire u molekule holesterola i uništava ih, Glucosin koji rešava problem šećera u krvi, Hypertin koji takođe čisti krvne sudove, itd.

Na svim ovim sajtovima koristi se isti, obmanjujući način reklamiranja, korišćenjem nepostojećih lekara i pacijenata, izmišljenim ispovestima i sumnjivim tvrdnjama o tome da ovi čajevi magično otklanjaju sve zdravstvene tegobe po cenama od oko 3.700 dinara.

Firma Nutra Aktiv ima i svoj sajt NutraAktiv.com na kome su se donedavno reklamirali isti ovi čajevi, ali su u međuvremenu sklonjeni i njihovo mesto zauzeli proizvodi poput masti za zglobove, tableta za srčane bolesnike i dijabetičare, losiona za kosu, masti protiv gljivica.

Neke tehnike obmanjivanja se i ovde koriste. Na primer, u delu o navodno zaposlenima u ovoj firmi vidimo osam fotografija nekih ljudi:

   


Na prvi pogled ovi ljudi deluju uobičajeno, ali pretraga njihovih fotografija i imena na Guglu ne daje nikakve rezultate. Na drugi pogled, svi izgledaju suviše „savršeno“ odnosno simetrično, a oči, nos i usta su u savršenim ravnima.

   

Osim toga, ako se fotografije bolje pogledaju, mogu se videti zamrljani delovi, nesrazmerne uši, a naročito se „greške“ mogu videti kod ljudi koji imaju naočare. U uglovima naočara vidi se da jedan kraj pripada jednim naočarima, a drugi kraj nekim drugim:
   


Ove „neprirodnosti“ su indicija da ovi ljudi ne postoje, odnosno da su njihove fotografije najverovatnije skinute sa sajtova za kompjutersko generisanje lica kao što je sajt ThisPersonDoesntExist.com (Ova osoba ne postoji). Te fotografije se mogu prepoznati po savršenim simetrijama i očima u istoj ravni, ali i nepravilnostima poput ovih sa naočarima, ili različitim minđušama, ili ušima koje ne pripadaju istoj osobi.

Raskrikavanje je još pre nekoliko meseci firmi Nutra Aktiv poslalo pitanja u vezi sa čajevima koji su se još reklamirali na njihovom sajtu, a još uvek se mogu naći na nekolicini „lažnih“ sajtova. Tada su nam rekli da nije tačno da koriste obmanjujuće tehnike oglašavanja i da nemaju nikakve veze s grupom sajtova na kojima se nalaze njihovi proizvodi.

„Domeni/ veb adrese koje pominjete nisu u našem vlasništvu. Ko ih tačno poseduje ne znamo, niti možemo ustanoviti pomoću dostupnih alatki na internetu. Ono što je sigurno jeste da mi ne rukujemo njima. Zato nemamo mogućnost da udjemo u trag konkretno onom ko u etar šalje ovakve stranice. Ono što možemo jeste da u saradnji s vlasnicima portala gasimo takve oglase manuelno (ukoliko nam se na iste skrene pažnja)“, rekli su iz firme Nutra Aktiv.

Navode i da ovakve situacije smatraju kontraproduktivnim za sebe.

„Jer kada dobijete poziv od korisnika koji kaže „čitao sam da se mrša 30kg za mesec dana“ onda imate problem da stanete iza takve izjave. Tačnije, ni ne činite to. Samim tim gubite kupca jer njega/nju ne interesuje ako nije tako“, istakli su iz ove firme i dodali da „za neke proizvode imaju dozvole od Ministarstva zdravlja, dok za druge prolazimo laboratorijske analize”.

Na pitanje o lažnoj adresi „Bulevar Mihaela Putina“, odgovorili su da se „verovatno radi o grešci programera”.

Nekoliko meseci kasnije, isti sajtovi na kojima se reklamiraju njihovi proizvodi postoje i dalje. Ovoga puta na ponovljena pitanja Raskrikavanja o tome, ali i o tehnikama manipulacije na njihovom sajtu, iz firme Nutra Aktiv nisu odgovorili.

Kako da ne nasednete na prevaru?


Na primeru čaja za mršavljenje „Bioslim“ na sajtu ispravnozdravlje.com pokazaćemo kako funkcioniše obmanjivanje potencijalnih kupaca.

   

1. Sajt koji izgleda kao stvaran, a zapravo nije

Prva stvar koja može da vas obmane jeste što stranica na koju ste došli izgleda „normalno“. Postoji naziv sajta - u ovom slučaju „Sanus Mandu“, u gornjem desnom uglu postoje rubrike „O fondaciji“, „Članci“, „Recenzije“ i slično. Ipak, klik na te stvari ne vodi nigde - ako kliknete na „O fondaciji“ nećete otići na stranicu koja govori o izvesnoj fondaciji, već ćete biti odvedeni do slike proizvoda koji pokušavaju da vam prodaju.

U nekim slučajevima, stranica će izgledati kao stranica nekog poznatog medija. O takvom slučaju je Raskrikavanje pisalo prošlog juna u tekstu o Fejsbuk prevari koja je obećavala brzu zaradu, kada je stranica izgledala kao stranica Informera.

2. Autor članka deluje stvarno ali zapravo ne postoji

U nekim slučajevima neće biti potpisan autor članka ili će biti istaknuto samo njegovo ime, koje može biti izmišljeno i neproverljivo. Ipak, u ovom slučaju nam je situacija olakšana: kao autorka potpisana je Vesna Trninić, priložena je njena biografija, a najbitnije od svega - postoji i njena slika.

Ova „studentkinja pete godine medicine“ je, piše na ovom lažnom sajtu, napisala toliko dobar rad o masnom tkivu da na fakultetu da razmatraju da joj „uz diplomu dodele i doktorat“.

Tako nešto zaista nije nemoguće, ali u svetu izmišljotina odakle dolazi i studentkinja Vesna Trninić, autorka ovog oglasa. Desnim klikom na njenu sliku i odabirom opcije „Pretraži sliku u pretraživaču“, saznajemo ko je zapravo ona.

   

   

„Vesna“ je zapravo Lisa Morales, blogerka i model sa Floride, a ova fotografija je uzeta sa njenog bloga iz 2017. godine u kome je pisala o tome kako je zaprošena u gradiću Portofino na italijanskoj obali, gde je i nastala fotografija.

3. Fotografije lekara i pacijenata na sajtu su lažne

Raskrinkavanje lažne autorke Vesne bi trebalo da bude dovoljno da zatvorite ovaj sajt i ne nasedate na prevaru. Ipak, ako vam ovo nije dovoljno, istom metodom (desni klik - „Pretraži sliku u pretraživaču“) možete proveriti i ostale fotografije - lekara i „zadovoljnih pacijenata“.
   

Ljudi na ovoj slici navodno su istraživači s „novosadskog Instituta za prevenciju gojaznosti“. Pretraga Interneta pokazuje da takav institut ne postoji, a ne postoje ni ovi profesori. Njihove fotografije se pojavljuju na internetu na brojnim sajtovima za reklamiranje zdravstvenih usluga širom sveta, od Indije do SAD-a. Moguće je da se radi o modelima sa „stock“ sajtova na kojima se prodaju fotografije.

Iste rezultate dobićete ako pretražite i druge fotografije - na primer fotografije „pre“ i „posle“ ljudi koji su smršali posle korišćenja ovog čaja. Iako su ispod izmišljenih ispovesti potpisani srpskim imenima poput „Katarina Tomić“, „Radmila Nikolić“, „Jovan Milić“ i slično, ovi ljudi su zapravo „preuzeti“ sa inostranih sajtova.

Ne postoje ni ljudi koji u komentarima ostavljaju pozitivne utiske o ovom čaju, što ćete takođe videti ako budete pretražili njihove fotografije i videli da se one pojavljuju na još mnogo mesta.

4. Tekst ili nejasan ili nepismen ili „suviše dobro zvuči da bi bilo istinito“

Nakon što smo utvrdili da su lažni i sajt i akteri koji se pojavljuju na njemu, da vidimo šta nam nudi tekst koji počinje nejasno formulisanom rečenicom:

„Naučnici širom sveta su još u čudu, ali čeka nas pravi događaj.“

Tekst navodno predstavlja izveštaj sa „kongresa u Novom Sadu“, ne precizirajući kada ni gde se desio niti u čijoj organizaciji ali saznajemo da je na njemu govorio nepostojeći doktor Gligorić sa nepostojećeg Instituta za gojaznost u Novom Sadu.

Ono što farmaceutska industrija krije, kako navodi ovaj sajt, jeste da je moguće smršati brzo i lako. Ekipa doktora Gligorića je nakon dve godine u laboratoriji donela rešenje - čaj koji će pokrenuti automatsko topljenje sala i to čak 15 kilograma za 30 dana.

Bez ikakve fizičke aktivnosti i restrikcija u ishrani, obećava ova reklama, smršaće svi bez obzira na godine, pol, uzrok i trajanje gojaznosti.

5. Tražite sitna slova

Kada je o ovakvom oglašavanju reč, retko na sajtu ima bilo kakvih informacija o firmi koja distribuira proizvode. Ipak, nije na odmet pogledati bolje - u slučaju ovih sajtova na kraju stranice postoji ispisano sitnim slovima „Politika privatnosti“ gde smo saznali za firmu Nutra Aktiv, kao i „Odricanje od odgovornosti“.

Tu saznajemo još jednu bitnu stvar - ono što se predstavlja kao spektakularno rešenje za gojaznost na sajtu, negira se u „Odricanju od odgovornosti“.

   

„(...) Ne možemo garantovati da su sve navedene informacije i fotografije artikala na ovom sajtu u potpunosti tačne. NAPOMENA: Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije nije ocenila ovaj proizvod. Ovaj proizvod nije namenjen za dijagnozu, lečenje ili prevenciju bolesti (...). Pre konzumiranja ovog proizvoda, konsultujte se sa svojim lekarom. Sve prisutne slike su dramatizovane“, piše u Odricanju od odgovornosti.

Precizniji sastav čudesnog BioSlima za mršavljenje nalazio se na njihovom sajtu gde je pisalo da je zapravo reč o običnoj čajnoj mešavini krušine, breze, šipka, lipe, kleke, komorača i nane.

Iz Ministarstva zdravlja nam nisu odgovorili da li i za koje sve proizvode firma Nutra Aktiv ima dozvolu za distribuciju kao ni da li će inspekcija Ministarstva ispitati nesavesno oglašavanje ovih proizvoda.

Na sajtu Ministarstva postoji baza odobrenih dijetetskih proizvoda ali je ona poslednji put ažurirana 2018. godine.

6. Na sajtu uopšte i nema nikakvih informacija o firmi od koje kupujete proizvod

Ovo je, prema monitoringu Raskrikavanja, sve češći slučaj na koji treba obratiti pažnju. Što se više u medijima govori o ovim obmanama, firme koje distribuiraju ovakve proizvode nalaze načina da se zaštite - između ostalog tako što na sajtu neće biti nikakvih „sitnih slova“ poput „Politike privatnosti“ ili „Uslova korišćenja“ gde biste mogli da vidite naziv firme, adresu i broj telefona. Ili, ukoliko i ima ovakvih odeljaka, u njima nećete naći nikakvu informaciju.

Takav je slučaj sa reklamama koje se u poslednje vreme mogu naći na sajtovima tabloida poput Alo-a ili Republike (sajt Srpskog telegrafa), u odeljku „Više sa web-a“. Recimo, trenutno na sajtu Alo-a postoje oglasi za lečenje dijabetesa, gljivica, bolova u zglobovima i slično, koji vode ka sajtovima poput Prirodnolijecite.com. Na samom sajtu više se ne mogu naći nikakve informacije u „Politici privatnosti“, niti bilo kakav trag o tome od koga zapravo naručujete proizvode. Raskrikavanje je pokušalo da utvrdi ko stoji iza ovih stranica preko platformi koje beleže vlasnike sajtova, ali su ti podaci o vlasništvu sakriveni.

U takvim slučajevima, ukoliko ne uspevate da nađete podatke o tome koja firma stoji iza oglasa, najbolje je te proizvode ni ne naručivati.

Obmanjujuće oglašavanje protivzakonito

U Zakonu o oglašavanju je eksplicitno navedeno da je obmanjujuće oglašavanje zabranjeno, a obmanjujuće je između ostalog i oglašavanje u kome se iznose netačne informacije o proizvodu, sastavu, dostupnosti proizvoda ali i rezultatima koji se mogu očekivati od korišćenja. Obmanjujuće je i iznošenje netačnih informacija o poslovnim podacima ili identitetu oglašivača.

Osim toga, navodi se da oglasna poruka mora da bude istinita i ako se poziva na mišljenja određenih stručnjaka ili potrošača, ona moraju biti potvrđena i dokumentovana.

Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti dijetetskih proizvoda navodi da se reklamiranjem dijetetskih proizvoda ne mogu pripisivati svojstva prevencije, tretiranja i lečenja bolesti.

Inače, kao osnovno pravo potrošača Zakon o zaštiti potrošača definiše pravo na obaveštenost odnosno na raspolaganje tačnim podacima koji su neophodni za izbor robe ili usluga.
  Dezinformacija
Portali se igrali gluvih telefona, potencijalno konsultovali i veštačku inteligenciju
Priča o američkoj državljanki Džin sa Long Ajlenda ilustrativan je primer tabloidnog utrkivanja ...
  Lažna vest
Lažne reklame pozivaju građane da ulažu u gas, kompanija NIS podnosi krivične prijave
Čitateljka Raskrikavanja nam je skrenula pažnju na reklamu koja ovih dana „iskače“ po Jutjub ...
  Analiza
„Suplementi samo danas po 80 odsto nižoj ceni” - još lažnih reklama na srpskim portalima
Nemačka doktorka koja reklamira čudotvoran suplement koji rešava probleme sa zglobovima i norveš...
Dodaci ishrani
Prevara
Tabloidi
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011/420-43-04
Raskrikavanje na društvenim mrežama: