Vest
Američki KKR postao suvlasnik Blica i NIN-a
23.01.2020. Marija Vučić Foto: Raskrikavanje
Kupovinom oko 43 odsto nemačke kompanije Axel Springer, američki investicioni fond KKR postao je njen većinski vlasnik. Time je KKR postao i suvlasnik firme Ringier Axel Springer Media koja je prisutna na medijskom tržištu Srbije kao izdavač Blica, NIN-a, specijalizovanih magazina i nekoliko portala. Ovu kupovinu, vrednu skoro 3 milijarde evra, u decembru je odobrila i naša Komisija za zaštitu konkurencije.
Axel Springer, izdavač brojnih medija poput tabloida Bild, dnevnih novina Velt, uticajnih portala Biznis Insajder i Politico.eu, od avgusta 2019. više nije u većinskom vlasništvu porodice Špringer.
Kako je u avgustu preneo Rojters, iz američkog investicionog fonda KKR - koji je do prošle godine bio većinski vlasnik N1 kanala - saopštili su da su kupili 43,54 odsto udela, čime su pretekli vlasnicu Fride Špringer koja sada ima 42,6 odsto. Prema dogovoru, međutim, nijedna važna odluka ne može da se donese bez njene saglasnosti kako bi se „osigurao kontinuitet u vođenju kompanije“ osnovane 1946. godine i čija je vrednost procenjena na 6,8 milijardi evra.
Jedan od glavnih razloga za kupoprodaju, kako su naveli iz ove kompanije, jeste njihova namera da postanu vodeći svetski provajder digitalnog sadržaja, u čemu KKR ima „značajnu ekspertizu“, te je zato postao njihov „strateški i finansijski partner“.
Axel Springer, zajedno sa švajcarskom kompanijom Ringier, poseduje Ringier Axel Springer Media koja preko više ćerki-firmi posluje i u Srbiji kao izdavač medija - nedeljnika NIN, dnevnog lista Blic, izdanja Blic žena, portala Blic Online, Noizz, Žena.rs, Puls Online, foruma Ana.rs, video platformi Blic TV i Clip.rs, magazina Original koji je pokrenula fondacija Novak Đoković i časopisa Elevate kompanije Air Serbia.
Da bi mogli da uđu na tržište Srbije, KKR i Axel Springer tražili su odobrenje Komisije za zaštitu konkurencije, koja je u decembru kupovinu odobrila ocenivši da „nijedno od društava KKR Grupe nije aktivno u Srbiji na istom tržištu kao Axel Springer“. Drugim rečima, Axel Springer neće imati monopol.Borba za prevlast
Kako stoji u rešenju Komisije, interne procene Ringier Axel Springera za 2018. godinu koje im je kompanija dostavila, pokazuju da u ukupnom broju prodatih dnevnih novina u Srbiji, Blic ima 10-20 odsto udela. Veći broj prodatih primeraka ima jedino Informer (20-30 odsto udela), dok su mu konkurenti Večernje novosti, Kurir, Srpski telegraf i Alo koji svi imaju po 10 do 20 odsto udela u ukupnom broju prodate štampe, dok Politika zauzima 5 do 10 odsto tržišta.
Kada je reč o periodičnoj štampi, odnosno specijalizovanim časopisima, nedeljnicima i slično, Axel Springer „drži“ čak 50-60 odsto tržišta u Srbiji, i to pre svega sa časopisima namenjenim ženskoj publici - Blic žena i Blic puls. Od ukupnog broja primeraka, časopisi ekonomske i političke sadržine, u koje spada i nedeljnik NIN, zauzimaju od 20 do 30 odsto udela.
Po broju prodatih primeraka u kategoriji ženskih časopisa, Ringier Axel Springer se u Srbiji takmiči sa izdanjima Color Press Grupe u vlasništvu Velibora Đurovića i Roberta Čobana - Scandal, Svet, Star, Hello, Gloria, Story - koja dominiraju na domaćem tržištu sa 50-60 odsto udela. Lepa i srećna, časopis koji izdaje Adria Media Group Igora Žeželja, zastupljena je na tržištu sa 5-10 odsto udela.
U segmentu časopisa sa ekonomskom i političkom sadržinom, konkurenti NIN-a su Nedeljnik (30-40 odsto tržišta), firme koje izdaju Pečat i Vreme imaju po 10-20 odsto udela, dok Publisher DOO, izdavač lista Ekspres, ima 5 do 10 odsto.
I na tržištu štampanja dnevnih novina, Ringier Axel Springer dominira sa svojom štamparijom APM Print koja štampa 70 do 80 odsto dnevne štampe - u manjoj meri za svoje potrebe (Blic), a u većoj meri uslužno (ovde se štampaju i Informer, Alo i Kurir).
Konkurenti su im štamparija Borba - gde se od dnevnih novina štampaju Danas i Večernje novosti - kao i štamparija Politike, u kojoj se štampa istoimeni list. Obe zauzimaju po 10-20 odsto tržišta.
Prema podacima Ringier Axel Springera, ova kompanija ima i najveću zaradu od reklama u štampi (20-30 odsto od ukupne zarade), iza toga sa nešto manjom zaradom su izdanja Adria Media Group i Color Media International, dok firme koje su izdavači Srpskog telegrafa, Novosti i Alo najmanje prihoduju od reklama.