Koliko zapravo ima „senior kartica“?
20.12.2017. Vesna Radojević Foto: Raskrikavanje
Za mesec i po dana koliko traje dodela „senior kartica“ dnevni list „Alo” je više puta pisao hvalospeve o ovoj akciji beogradskih vlasti, opisujući je kao „pun pogodak“. Tako su ispratili i dodelu stohiljadite kartice jednom penzioneru u Beogradu. Svega pet dana kasnije Kancelarija Poverenika Rodoljuba Šabića utvrdila je velike propuste gradske uprave u vezi sa skupljanjem ličnih podataka u ovoj akciji, ali i posumnjala u verodstojnost broja podeljenih kartica.
PUN POGODAK
Mali uručio stohiljaditu senior-karticu 1
1
U Zapisniku postupka nadzora Kancelarije Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti navodi se da su „rukovaoci podacima pokazali oko 55 hiljada potpisanih pristupnica“ koje se čuvaju u jednoj zaključanoj sobi arhive Skupštine grada.
Poverenik Rodoljub Šabić za Raskrikavanje objašnjava ovaj slučaj mnogim kontroverzama koje prate ovu akciju.
„Iako su u postupku nadzora date informacije da je prikupljeno oko 55 hiljada pristupnica, već nekoliko dana ranije gradonačelnik Mali je takođe pred kamerama uručio, kako je rekao, stohiljaditu karticu. Suvišno je i komentarisati ogromnu diskrepancu između ove dve informacije“, kazao je Šabić.
Poverenik podseća i na to da je već prvog dana akcije, 30. oktobra, premijerka Brnabić svečano uručila prvu karticu. Iako je to bez obrade podataka korisnika bilo nemoguće, gradske vlasti su tvrdile da pre nego što je podneto zakonom predviđeno obaveštenje Povereniku, obrade podataka uopšte nije bilo.
U samom tekstu ima više izjava gradonačelnika Malog koje novinari „Aloa“ prenose bez bilo kakve provere verodstojnosti podataka, a taj dnevni list na svakih nekoliko dana piše gde se „senior karticama“ mogu ostvariti popusti uz opise „Divna vest“ i „Beograđani oduševljeni“.
Upozorenje gradskoj upravi da ispravi nepravilnosti u vezi sa prikupljanjem podataka kao i obaveštenje o podnetom zahtevu za pokretanje prekršajnog postupka protiv načelnice gradske uprave Sandre Pantelić zbog tih propusta, „Alo“ nije preneo.
Naime, te vesti u štampanom izdanju dan nakon saopštenja Poverenika nije bilo, a pretragom ključnih reči ta vest se ne može pronaći ni u onlajn izdanju. Umesto toga, „Alo“ je tog dana objavio vest o kompanijama koje nude popust uz „senior karticu“.
Na pitanja Raskrikavanja zbog čega se javne izjave gradskih čelnika o broju podeljenih kartica za penzionere drastično razlikuju od informacija u postupku nadzora, gradska uprava nije odgovorila.
U postupku nadzora prikupljanja ličnih podataka, Kancelarija Poverenika utvrdila je i da gradska uprava obrađuje podatke o matičnim brojevima građana iako je taj podatak nepotreban, a kako su iz gradske uprave objasnili do takve obrade je došlo "omaškom".
„Utvrđeno je da se neretko status penzionera ne proverava na odgovarajući način usled čega se pored ostalog ne može isključiti ni mogućnost da su kartice date i jednom broju lica koja nisu penzioneri“, navodi se u Zapisniku o postupku nadzora.
Gradska uprava pre započinjanja obrade nije obavestila Poverenika o prikupljanju i obradi ličnih podataka iako je po Zakonu to bila dužna da učini najkasnije 15 dana pre početka obrade. Zbog toga je Poverenik podneo i zahtev za pokretanje prekršajne prijave protiv načelnice gradske uprave Sandre Pantelić.
Kartice se dodeljuju bez ugovora
Najveća nelogičnost u ovom projektu gradskih vlasti je to da je javna nabavka „Softverski model Senior klub“ raspisana deset dana nakon prve uručene „senior kartice“. Prema podacima sa portala javnih nabavki, ugovor sa dobavljačem još nije potpisan, pa nije jasno ko je do sada izrađivao i štampao kartice za hiljade penzionera koji su istu uzeli.
U rebalansu budžeta Grada Beograda za ovu nabavku izdvojeno je skoro 170 hiljada evra. Ovaj posao finansira Sekretarijat za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima, poznatiji zbog namere da u Beogradu napravi jedan veliki i 30 manjih jarbola sa zastavama.