Društvena mreža Tviter ukinula je u poslednja dva meseca nekoliko hiljada automatskih naloga u SAD koji su služili zagovaranju da se ne izlazi na izbore za Kongres 6. novembra, preneli su juče američki mediji. Tviter je naveo da je „izbrisao naloge koji su pokušavali automatski da prenose pogrešne informacije što predstavlja kršenje pravila“. Ranije ove nedelje ova društvena mreža omogućila je korisnicima da prijave sumnju da je neki nalog lažni, bot nalog.
Posle optužbe za manipulaciju Rusije tokom predsedničke kampanje 2016. godine, Tviter je poslednjih meseci počeo da uklanja lažne naloge ili one koji automatski šalju poruke u cilju manipulacije javnim mnjenjem uoči izbora. Tako je u maju i junu ove godine izbrisao skoro 70 miliona naloga koje su povezali sa mešanjem u prethodne predsedničke izbore.
Takođe, ova američka kompanija nedavno je objavila bazu sa više od deset miliona tvitova, fotografija, video materijala kao i imena hiljade naloga za koje se sumnja da imaju veze sa mešanjem u izborne procese od 2013. do 2018. godine, naročito u SAD 2016. godine. Ovi nalozi se povezuju sa ruskom farmom trolova IRA i nalozima za trolovanje iz Irana, a u više od 4300 Tviter naloga se pojavljuje i reč „Srbija” - trol nalozi su delili uglavnom vesti koje se tiču rusko-srpskih odnosa, saradnje Srbije i NATO i vesti u kojima srpski zvaničnici veličaju Putina.
Kako se navodi u zvaničnom saopštenju, objavljeno je preko 360 GB materijala iz ovog petogodišnjeg perioda.
„Baza sadrži 3841 nalog koji je povezan sa IRA (prim. aut ruska farma trolova (Internet Research Center) sa sedištem u St. Petersburgu) i 770 drugih naloga poreklom iz Irana“, zvanično je tada saopšteno iz Tvitera.
IRA - Agencija za istraživanje interneta ranije je identifikovana kao glavna farma trolova za Kremlj pod kontrolom Jevgenija Prigožina, ruskog biznismena koji je blizak ruskom predsedniku Vladimiru Putinu.
Onlajn aktivnosti uoči izbora za Kongres 6. novembra velika su tema već neko vreme, pa su se i druge velike internet kompanije uključile u svojevrsnu borbu u cilju zaštite „demokratskih procesa“.
Zbog više primera DDoS napada na sajtove različitih političkih stranaka u svetu, Google je sa svojom ćerkom firmom „Jigsaw“ pokrenula nekoliko besplatnih projekata među kojima i „Zaštiti svoje izbore“ (Protect Your Election) koji pomaže pri različitim vrstama digitalnih napada.
„Ovi alati mogu pomoći u zaštiti organizacija, grupa za ljudska prava ili web stranice za praćenje izbora od onlajn pretnji kao što su DDoS napadi, krađa identiteta i pokušaji prodiranja u privatne račune ljudi“, rekao je Den Kizling portparol „Jigsaw“ grupi novinara na sastanku u organizaciji Centra za strane medije Stejt departmenta, prošlog meseca u Njujorku.
Tim „Jigsaw“ koji je razvio projekat „Štit“ navodi da je poslednjih godina uočen porast digitalnih napada na medije i novinare, odnosno organizacije koje su aktivne tokom izbora. Oko 125 hiljada DDoS napada zabeleži se svake nedelje, a neki od njih mogu se izvesti za manje od 5 dolara.
„Ne pokušavamo da zaštitimo vlade već građane koji zaslužuju potpune i tačne informacije, a ne da budu žrtve dezinformacija i lažnih vesti“, kazao je Den Kizling.
Ovi alati nisu primarno razvijani za zaštitu tokom izbora, ali se nakon predsedničkih izbora u Americi 2016. kurs promenio.
Primere DDoS napada za vreme izbora mogli smo da vidimo u nekoliko zemalja širom sveta poput Meksika, Holandije, Ekvadora, Malezije, Burme, Crne Gore.
Ipak, mnogi stručnjaci se sa pravom pitaju koliko građani mogu da veruju velikim kompanijama u zaštiti njihovih interesa s obzirom na brojne afere curenja podataka kojima smo svedočili poslednjih godina.