raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Dezinformacija
Na referendumu u Lajkovcu NIJE glasalo 45 ljudi u minutu poslednjih sat vremena
17.01.2022.    Marija Vučić    Foto: N1, ilustracija
Kako jedan pogrešno napisan broj može da postane ozbiljna lažna vest koja će da „zapali“ mreže, pokazuje primer rezultata sa referenduma u Lajkovcu. Član predsedništva Stranke slobode i pravde Ivan Mandić napisao je na Tviteru da je juče tokom dana u ovoj opštini glasalo oko 3.800 ljudi, da bi u poslednjih sat vremena na birališta izašlo još 2.700 njih, implicirajući da se radi o orkestriranom glasanju. Ipak, ovakav zaključak Mandić je doneo na osnovu netačnih podataka o izlaznosti sa sajta Lajkovac na dlanu, što je novinarka ovog portala i potvrdila za Raskrikavanje.
Od 11.661 upisanog birača u Opštini Lajkovac, do 19 sati je, prema podacima portala Lajkovac na dlanu, na birališta izašla trećina. Taj podatak je objavljen oko pola osam uveče, sa naslovom „Do 19 sati 32,4 odsto izlaznost u Lajkovcu“.

Posle nekoliko sati, isti portal objavio je novi tekst sa preliminarnim rezultatima nakon zatvaranja biračkih mesta.

U njemu je, međutim, stajao zapanjujući podatak da je do kraja referenduma u Lajkovcu glasalo 55,7 odsto glasača. Drugim rečima, po toj računici, do 19h je izašlo oko 3.800 Lajkovčana, da bi u poslednjih sat vremena na referendum brže-bolje pred zatvaranje izašlo još oko 2.700 ljudi.

Ova dezinformacija je dospela na Tviter preko Ivana Mandića iz SSP-a, čiji tvit - objavljen oko 23 sata - do ovog trenutka ima više od 1.000 retvitova.

   


Do ovoga je došlo zbog pogrešno napisanog broja u tekstu lokalnog portala - umesto 35,7 odsto izašlih do zatvaranja birališta u Lajkovcu, novinarka sajta Lajkovac na dlanu Snežana Bilić je, kako je rekla Raskrikavanju, napisala 55,7 odsto.

Sinoć je, čekajući rezultate iz Opštinske izborne komisije, ručno sabirala podatke sa biračkih mesta do kojih je došla. Pred kraj brojanja se čula, kako navodi, sa svojim izvorom koji joj je dao preliminarnu cifru.

„Ili mi je on pogrešno rekao da je izlaznost 55,7 odsto, ili mi je on rekao 35,7 odsto, a ja sam pogrešno zapisala. Taj broj je stajao nekih pola sata na sajtu, onda su me pozvali i rekli mi da sam pogrešila, pa je tekst izmenjen i na Fejsbuku smo se izvinili“, navodi Bilić.

Tvrdi da nije namerno napisala tako nešto, jer, kako kaže, nije imala razloga, već da se radi o nenamernoj grešci koju je napravila u žurbi, a koja je ubrzo ispravljena.

Prema podacima iz zapisnika koji su iz lajkovačkih biračkih mesta (njih 35) stigli u Republičku izbornu komisiju, u ovoj opštini je na referendum izašlo 4.168 glasača (oko 35,7 odsto). „Da“ je zaokružilo 2.322 ljudi, a za „ne“ je glasalo njih 1763.

   
  Lažna vest
Pentagon ne kaže da je 250 vanzemaljaca prošle godine posetilo Britaniju
Službenici američkog Pentagona su 17. maja pred Kongresom predstavili izveštaj o neidentifikovani...
  Lažna vest
Kventin Tarantino pokazao tri prsta i rekao „Kosovo je Srbija“? Laž.
Koliko vam zvuči realno da je poznati režiser Kventin Tarantino, uz podignuta tri prsta, izjavio d...
  Dezinformacija
Potpredsednik kompanije Fajzer nije uhapšen, ova tvrdnja potiče iz satirične vesti
Lažna vest da je izvršni potpredsednik američke kompanije Fajzer uhapšen nakon što su objavljen...
Referendum
Stranka slobode i pravde
Lajkovac
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: