raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
Izvorni članak je objavljen 08.11.2022. (Informer)
Informer u EU bazi medija koji šire propagandu Kremlja, tvrde da su „satanizovani”
17.11.2022.    Marija Vučić    Foto:Raskrikavanje
Tabloid Informer, osim po širenju prorežimske propagande, poznat je i kao veoma naklonjen Rusiji i ruskom predsedniku, što ni urednik Dragan J. Vučićević ne osporava. Ipak, zasmetalo im je što su se našli u bazi EUvsDisinfo, bazi medija u čijim tekstovima o Rusiji su uočene razne manipulacije i dezinformacije. Tačnije, tvrde da je baza napravljena skoro da bi beležila manipulacije u vezi sa ratom u Ukrajini, ali da su tu popisani tekstovi Informera još iz 2019. godine koji nemaju nikakve veze sa Ukrajinom te da EU pokušava da ih „satanizuje”. Ipak, to nije tačno - baza postoji od 2015. godine i u njoj su od tada zabeležene brojne manipulacije, između ostalih, Informera, Pinka, Večernjih novosti, Kurira, B92, Sputnika i drugih medija.
„EU koristi rat u Ukrajini kako bi pojedine medije u Srbiji satanizovala i prikazala kao „ruske propagandiste”!? Evropska služba za spoljne poslove (EEAS) napravila je specijalizovani sajt kako bi „građanima pomogla da uoče lažne vesti iz Rusije i Kine, a u vezi sa sukobom u Ukrajini”. Na tom sajtu objavili su tekstove koje su mediji u Beogradu objavili još 2019. godine, koji nemaju ama baš nikakve veze sa Ukrajinom!?!!”, piše ljutito Informer.

Tabloid dalje navodi da su na spisku „ruskih propagandista” portali poput Informera, Pinka, Večernjih novosti, a kao „ključni dokaz za optužbe objavljeni su tekstovi od pre tri godine”.

Nije jasno zašto tekstovi od pre tri godine, u kojima su uočene dezinformacije i manipulacije, ne bi bili relevantni. Ipak, tvrdnja Informera da su krivo optuženi na osnovu starih tekstova, ne stoji.

Naime, ova baza nije nastala u vreme rata u Ukrajini. Ona postoji od 2015. godine, a osnovala ju je Evropska služba za spoljne poslove (EEAS), diplomatski servis EU. Upravo od tada beleži dezinformacije u raznim evropskim medijima u vezi sa Rusijom. Kako navode na svom sajtu, fokus njihove baze je na „porukama u međunarodnom informacionom prostoru za koje je uočeno da realnost prikazuju parcijalno, iskrivljeno ili pogrešno, i šire ključne poruke Kremlja”.

„Međutim, ovo ne znači nužno da su ovi mediji povezani sa Kremljom ili im je urednička politika prokremaljska, ili da su namerno želeli da dezinformišu”, navode na sajtu ove baze.

Na sajtu EUvsDisinfo projekta kažu da su nastali kao odgovor na kampanje dezinformacija koje dolaze iz Rusije i koje „pogađaju EU, njene članice i susede”.

„Naš suštinski cilj je da povećamo svest javnosti i razumevanje kremaljskih operacija dezinformisanja, kao i da pomognemo građanima u Evropi i šire da razviju otpornost na medijske manipulacije”, piše na sajtu EUvsDisinfo.

Baza EUvsDisinfo dosad je sakupila više od 12.000 prokremaljskih dezinformacija. Kako kažu, njihov tim koji radi na proveri dezinformacija ne targetira mišljenja koja su naklonjena Rusiji ili su protiv EU, niti koga stavljaju na crnu listu, već, kako ističu, bave se činjenicama i dezinformacijama.

„Dezinformacija je proverljiva, pogrešna ili manipulativna informacija koja je kreirana, prezentovana i proširena zarad ekonomske dobiti ili zarad namernog obmanjivanja publike, i koja može da proizvede štetu. Šteta uključuje pretnju demokratskim procesima ili javnim dobrima kao što su javno zdravlje, okolina ili bezbednost. Dezinformacija ne uključuje nenamernu grešku, satiru i parodiju, ili (...) komentare”, navode na sajtu.

Informer se u bazi našao zbog pet tekstova objavljenih tokom 2019. godine, između ostalog i zbog toga što su preneli tekst Večernjih novosti „Al Kaida je stvorena da uništi Srbe i Ruse”. Tekst je u Informeru dobio naslov „OTKRIVEN TAJNI DOKUMENT! Amerika u operaciji „Raspad Jugoslavije" koristila paravojne snage od kojih je nastala Al Kaida! „MARKALE" SU SMEŠTENE SRBIMA!”, a ovom manipulacijom Večernjih novosti bavilo se i Raskrikavanje.

Naime, Večernje novosti (koje se takođe nalaze u bazi EUvsDisinfo) su objavile navodni dokument švajcarskih obaveštajnih službi u kome je navodno stajalo da je granatiranje civila na pijaci Markale bile maslo Bošnjaka, da je Srebrenica vrhunac propagande i da je, kao što je već rečeno, Al Kaida stvorena da uništi Srbe i Ruse. Kako je Raskrikavanje ustanovilo, ovakav dokument ne postoji, što su i demantovali iz švajcarske obaveštajne službe.

Osim Informera, u bazi dezinformatora našli su se i portal Pink.rs, Večernje novosti, Kurir, Mondo, B92, Srbijadanas.com, srpsko izdanje Sputnika, Politika, Alo, Srbin Info, i još nekoliko njih. Tekstovi iz baze su javno dostupni, kao i objašnjenja zašto su ocenjeni kao dezinformacije, odnosno šta u njima nije tačno, ili je manipulativno.

Raskrikavanje je od svog osnivanja 2017. godine do danas zabeležilo više manipulativnih ili netačnih tvrdnji Informera u tekstovima o Rusiji ili Vladimiru Putinu. Ruski predsednik je isključivo pozitivno predstavljan u ovom tabloidu i jedno je od najčešćih lica na naslovnim stranama. Kako je pokazala nedavna analiza Raskrikavanja, od početka februara do kraja jula ove godine, Putin se na naslovnicama pojavljivao u proseku svaki treći dan.
  Istraživanje
Analiza 4.000 tekstova domaćih medija o ratu u Ukrajini: Dominacija proruskog narativa
Raskrikavanje je analiziralo više od 4.000 tekstova o ratu u Ukrajini koji su od početka februara ...
  Analiza
Vučićević pravda intervju sa silovateljem poredeći Informer i BBC. Evo zašto to nema nikakvog smisla.
Informerov intervju sa višestrukim silovateljem Igorom Miloševićem doveo je do velikog protesta i...
  Analiza
Na naslovnim stranama šest tabloida blizu 1000 manipulativnih vesti
Šest dnevnih listova - Informer, Srpski telegraf, Kurir, Alo, Večernje novosti i Objektiv su u 202...
Informer
Putin
EU
manipulisanje činjenicama
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: