raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Kategorija:
  Pristrasnost
  Pristrasnost
Vučić sprečio Treći svetski rat? Propaganda.

Brojni prorežimski portali su danas preneli delove teksta izraelskog lista Jerusalim Post u kome se tvrdi da je Aleksandar Vučić uspeo da spreči, ni manje ni više, nego Treći svetski rat svojim „naporima da održi stabilnost na Balkanu“ tokom krize na Kosovu. Tabloidi su tekstove intonirali tako da se zaključi da je u pitanju stav redakcije, dajući pomenutim tvrdnjama na težini. Prećutkuju, međutim, ključnu stvar - autor teksta nije urednik niti novinar, već izraelski političar Boaz Toporovski i reč je o njegovom ličnom stavu, a ne o članku utemeljenom na faktografiji. Toporovski je inače donedavno bio predsednik Poslaničke grupe prijateljstva sa Srbijom u izraelskom parlamentu, a u svojim javnim nastupima iskazuje naklonost Srbiji i domaćim vlastima. U jednom intervjuu za Srpski telegraf iz 2021. godine govorio je o tome kako u Srbiju „moraju da dođu investicije iz Izraela" i da je već razgovarao sa potencijalnim zainteresovanim investitorima iz svoje zemlje.

12.01.2023.
  Manipulisanje činjenicama
Na protestu protiv Rio Tinta aktivisti poručili “Beograđani umrite”? Manipulacija.

Svaki ekološki protest u Srbiji poslednjih godina u prorežimskim tabloidima uvek bude dočekan negativno i delegitimisan etiketom „opozicioni". Tako je i danas Informer objavio da su se ispred Vlade Srbije okupili „takozvani aktivisti" i da se zapravo radi o „opoziciji" koja je „besna jer nema podršku naroda", te je poručila „Umrite, Beograđani". Ovo se, naravno, nije dogodilo tako kako Informer predstavlja, a u čitavom tekstu tabloid nije objasnio ni koji je razlog okupljanja - reč je o protestu protiv Rio Tinta, ali Rio Tinto nijednom nije spomenut.

29.11.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Borba protiv prava i sloboda pod maskom borbe protiv pedofilije

Ovih dana na društvenim mrežama, među ljudima koji se bore protiv ljudskih prava i sloboda, naročito LGBT populacije i njihove vidljivosti, cirkuliše više objava koje na neki način manipulišu decom. Kako bi demonizovali LGBT ljude, impliciraju da širenje korpusa ljudskih prava i sloboda vodi u normalizaciju pedofilije. Jednu od takvih objava proširio je poznati teoretičar zavera sa Fejsbuka Saša Borojević koji tvrdi da su u jedan beogradski lanac prodavnica stigle „majice za pedofile“, a druga se širi Tviterom i Vajber grupama i u njoj se tvrdi da je španska ministarka za ravnopravnost izjavila da „deca imaju prava na to da imaju seks sa bilo kim“. Ništa od ovoga nije tačno, ali se oslanja na diskusiju oko „nametanja LGBT vrednosti“ deci kroz školsko štivo koja je ovih dana u Srbiji u fokusu.

05.10.2022.
  Manipulisanje činjenicama
„Istorijski govor“ Vučića u UN: Alo podmetnuo sliku sa tuđeg govora, invazija botova na Jutjub UN-a

Predsednik Srbije je 21. septembra održao govor pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija u Njujorku koji su tabloidi nazvali „istorijskim“ - Vučić je „rasturio svetsko licemerje“ i sve „skresao u lice“. Mimo očigledne verbalne pristrasnosti, Alo je u svom zanosu otišao i korak dalje. Kao ilustraciju tvrdnje da su Vučića slušali „svetski moćnici“, uz tekst su objavili fotografiju sale u kojoj se nalazi više ljudi, ali je ona zapravo nastala tokom tuđeg govora - reč je o izlaganju ukrajinskog ambasadora u UN-u, - i to na samom početku rata. Tokom Vučićevog obraćanja, sala je bila poluprazna. Istovremeno, Srpski telegraf se oduševljava brojem pregleda na Jutjubu koji Vučićev govor ima, ali, naravno, ne spominje da ti pregledi u velikoj meri dolaze od „botova“.

23.09.2022.
  Pristrasnost
Taktiku nadmudrivanja protivnika u ratu koristi samo Vojska Srbije? Netačno

U današnjem izdanju Alo-a, pohvalno se tvrdi da ukrajinska vojska u ratu protiv Rusije koristi „taktiku Srba” - nadmudrivanje protivničke vojske lažnim metama - kao i da je to konstatovao Vašington post. U tom tekstu je zaista navedeno da je i Vojska Jugoslavije koristila ove taktike protiv NATO-a tokom rata na Kosovu, ali Vašington Post podseća da takve metode koriste razne vojske, uključujući i rusku. Alo je to, međutim, prećutao, pa se iz teksta zaključuje da se radi o srpskom „patentu”.

31.08.2022.
  Dezinformacija
Mediji tvrde da je Blumberg nahvalio Telekom, prećutkuju da je reč o plaćenoj reklami

„Svetska eksluziva” da je američki Blumberg objavio intervju sa direktorom Telekoma Vladimirom Lučićem, u kojem je pohvalno pisao o poslovanju ove državne kompanije, pojavila se u brojnim medijima u Srbiji poput Večernjih novosti, Informera, Republike,Kurira, Aloa i pokrajinskog javnog servisa. Čitaoci su već u naslovu mogli da pročitaju kako svetski poznat Blumberg hvali srpski Telekom, ali im nigde nije napomenuta ključna stvar - da je Telekom platio za objavljivanje pohvalnog teksta, odnosno da je reč o plaćenom sadržaju iza koga ne stoji redakcija. Osim što se radi o sadržaju koji nije novinarski već je reklama, nije čak ni potekla sa Blumberga, već sa britanskog sajta Biznis reporter, odakle ga je preneo Blumberg.

26.08.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Državnu pomoć za tri crnogorske televizije, Srpski telegraf ocenio samo kao pomoć Šolaku

„Milo dao 200.000 evra Šolaku”, piše današnji Srpski Telegraf osvrćući se na odluku crnogorske Vlade da iz budžeta izdvoji čak 200.000 evra i plati dug koje tri komercijalne televizije imaju prema Radio-difuznom centru Crne Gore. Kako je saopštila crnogorska Vlada, TV Vijesti, Prva i Nova M su zahtevale da im država pomogne sa plaćanjem dugova jer bi u suprotnom njihovo poslovanje bilo ugroženo. Ovaj novac, suprotno tvrdnjama Srpskog telegrafa, nije dobila samo televizija u vlasništvu Dragana Šolaka.

11.04.2022.
  Pristrasnost
Rast cena namirnica počeo je i pre početka rata u Ukrajini

Provladini tabloidi u Srbiji ovih dana pišu o borbi evropskih zemalja zbog krize „koja je uzrokovana ratom u Ukrajini”. „Skokovi” cena namirnica su međutim beleženi i prošle godine, kada rata u Ukrajini nije bilo. Prema recima ekonomista - rat u Ukrajini samo dodatno utiče na porast cena, a dalje posledice ćemo tek videti. Dok tabloidi rast cena i nestašice robe isključivo pripisuju ratu u Ukrajini, o istom problemu povećanja cena u Srbiji - ćute.

23.03.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Britanci nahvalili politiku Srbije u ukrajinskoj krizi, ali samo u Srpskom telegrafu

„I to se desilo. Srbija dobila priznanje za odnos prema ukrajinskoj krizi od Velike Britanije”, objavio je Srpski telegraf tvrdeći da je Britanija „nahvalila” izbalansiranu Vučićevu politiku prema Moskvi i Kijevu. Srpski telegraf je to zaključio na osnovu autorskog teksta za dnevni list „Nova”, britanske ambasadorke u Srbiji - Šan Makleod. Osim što je prećutao gde je tekst ambasadorke objavljen, tabloid je izostavio i deo u kojem ona ističe da se nada da će Srbija osuditi invaziju Rusije na Ukrajinu. U jednostrano napisanom tekstu Srpskog telegrafa, imalo je mesta samo za citate kojima Makleod diplomatski pozdravlja to što je Srbija podržala teritorijalni integritet Ukrajine.

02.03.2022.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: