Manipulisanje činjenicama
UN hoće da ukine slobodu veroispovesti zbog LGBT populacije? Netačno.
28.06.2023. Marija Vučić Foto: Unsplash/ Mercedes Mehling
Jedan ekspert Ujedinjenih nacija objavio je izveštaj u kome argumentovano navodi da su ljudi različitih seksualnih orijentacija često diskriminisani i isključeni iz religijskih zajednica. Eksplicitno kaže i da se sloboda veroispovesti ne kosi s pravom na jednakost, već naprotiv - da su ta dva kompatibilna i da spiritualnost i vera moraju biti dostupni svima. Očekivano, i ovaj izveštaj je dočekan tendenciozno u delu javnosti - „rasadnik“ dezinformacija na Fejsbuku, Saša Borojević, objavio je da UN planira da potkopa pravo na slobodno ispovedanje veroispovesti, što je apsolutno suprotno zaključcima izveštaja.
Borojević je u postu od 22. juna netačno naveo da u ovom izveštaju stoji da „hrišćanska verovanja i verovanja drugih religija krše prava LGBT zajednice“.
„Izvestilac (...) Viktor Madrigal Borloz (...) sastavio je izveštaj u kome se navodi kako sloboda verovanja navodno diskriminiše određenje ljude. Ovaj izveštaj može imati dalekosežne posledice, ne samo za nas hrišćane već i za sve religije. Opasni predlozi u ovom izveštaju ne samo da ugrožavaju javno ispovedanje naše vere: pre svega utiru put mešanju vlade u verska pitanja“, piše Borojević.
Reč je ipak o tendencioznom „čitanju“ dokumenta. Autor izveštaja Viktor Madrigal Borloz, inače ekspert UN za seksualnu orijentaciju i rodni identitet, argumentuje da su ljudi drugačijih seksualnih orijentacija često marginalizovani, stigmatizovani i isključeni iz verskih zajednica samo zbog toga ko su.
„U nekim slučajevima, verski narativi su namerno korišćeni da opravdaju nasilje i diskriminaciju - često u suprotnosti sa doktrinama tih vera, a takođe i van okvira prave slobode veroispovesti ili verovanja. (...) Religija i ljudska prava LGBT populacije se često stavljaju u antagonističke pozicije, podstičući uverenje da postoji inherentni sukob između slobode veroispovesti i ljudskih prava LGBT populacije - izmišljeni narativ koji podriva ideal miroljubive koegzistencije ljudi“, naveo je.
Upravo suprotno od onog što Borojević tvrdi - Borloz, dakle, priznaje ljudima pravo na slobodu veroispovesti - za veliki deo čovečanstva duhovnost je, kaže on, smisao života. Baš zato, svako, bez obzira na individualne razlike, ima prava na potragu za tim smislom u okviru religijskih zajednica. Međutim, to često nije slučaj jer one pripadnike LGBT posmatraju u najmanju ruku kao - grešnike.
Borloz u izveštaju navodi niz diskriminatornih praksi od strane religijskih zajednica prema LGBT populaciji. Na primer, osvrće se na slučajeve verbalnog nasilja, poput onog koje se i u Srbiji često može čuti - da je LGBT populacija pretnja tradicionalnoj porodici, da se radi o „ideologiji“ i „homoseksualnoj propagandi“ koja se „nameće“ i od koje se treba zaštititi. Crkve, takođe, ne priznaju između ostalog ni postojanje nebinarnih ljudi, odnosno ne dozvoljavaju da se čovek može izjasniti kao pripadnik drugog roda do onog koji mu je određen polom, po rođenju, čime se isključuje čitava jedna zajednica.
U još gorim slučajevima, navodi autor, prisutno je fizičko nasilje. Takve prakse zabeležene su u zemljama poput Gane, Jamajke ali i Španije - slučajevi tzv. „korektivnog“ silovanja kvir žena i devojaka, koje svojom retorikom „potpomažu“ verski lideri.
U nekim situacijama, primenjuje se i tzv. „terapija preobraćanja“ koja se nekad graniči i sa mučenjem. Recimo, BBC na srpskom je 2020. godine pisao o tome kako se ova „terapija“ nudi čak i u Velikoj Britaniji, za one koji su drugačije seksualne orijentacije a žele ili moraju da budu deo svoje verske zajednice.
Ta „terapija“, piše BBC, podrazumeva „lečenje“ ili psihoterapiju koja treba na kraju da promeni nečiju seksualnu orijentaciju ili rodni identitet, a „lečenje“ ponekad uključuje i tretman električnim šokovima.
Jedan gej mladić je ispričao za ovaj britanski medij da je na onlajn „terapiju“ preobraćenja krenuo jer nije mogao da se zamisli u svetu u kome je i homoseksualac i Jevrejin.
„Mislio sam da me porodica neće prihvatiti. Bio sam prestravljen“, preneo je BBC. Nakon toga je, međutim, ostao sa osećanjem praznine, deseksualizovanosti i konstantne anksioznosti.
Dobra vest je, međutim, to što se za ukidanje ovakve retrogradne prakse zalažu upravo i pojedine verske vođe, od kojih su neki poznati zagovornici za prava LGBT populacije.