Video Tajms skvera u Njujorku koji je zatrpan odećom kruži TikTok-om uz komentar da Amerikanci bacaju odeću modne kuće Zara u znak protesta. Kampanja koju je ova modna kuća pokrenula izazvala je revolt kod građana koji tvrde da je to vređanje žrtava rata u Gazi. Ipak, u videu je scena odećom zatrpanog Tajms skvera zapravo veštački generisana i nema veze sa sukobom u Gazi, već je deo kampanje koju je pokrenula onlajn prodavnica iz Velike Britanije sa ciljem da ukaže na problem prekomernog otpada koji proizvodi tekstilna industrija.
„Nakon što je Zara objavila uvredljivu reklamu o ratu u Gazi, Amerikanci su bacili svu Zarinu odeću ispred ove kompanije“, navodi se viralnom videu na engleskom jeziku koji se ovih dana deli na TikToku. Na početku videa je prikazan Tajms skver u Njujorku, zatrpan gomilama odeće, pri čemu neki komadi padaju i sa neba.
Zara je ovih dana naišla na negativne reakcije u javnosti, nakon što je lansirala seriju fotografija pod nazivom „Jakna“, koje su brojne korisnikedruštvenih mrežaasocirale na prizore rata u Gazi, te su optužili ovaj španski brend da ne poštuje žrtve sukoba. Na meti kritičara se posebno našla fotografija na kojoj manekenka drži lutku umotanu u belu tkaninu, što podseća na fotografije iz Gaze koje prikazuju stradale umotane u tkanine bele boje.
Na društvenim mrežama su stoga počeli da pozivaju na bojkot Zarine garderobe, a u zemljama poput Nemačke, Tunisa i Kanade su se u znak protesta ispred Zarinih prodavnica okupljali palestinski aktivisti pozivajući na bojkot ovog brenda.
Ipak, odeća razbacana na Tajms Skveru nema veze sa protestom protiv ove modne kuće.
Video sa gomilama razbacane odeće na Tajms skveru prvi put je objavljen 16. novembra kao deo kampanje koju je pokrenula britanska onlajn prodavnica Vestiaire Collective. Scena nije realna, već ju je generisala veštačka inteligencija, što se navodi i u objavamao ovoj kampanji.
Video prikazuje kako bi izgledao Tajms skver zatrpan tonama odeće koja godišnje završi na otpadu. Vestiaire Collective je ovaj video objavila na više platformi - TikTok-u, Jutjubu i Instagramu.
Osim Tajms skvera u Njujorku, objavili su i kako bi izgledao odećom zatrpan prostor ispred Ajfelovog tornja u Parizu ili plato ispred Bakingamske palate u Londonu.
Vestiaire Collective je onlajn prodavnica luksuzne polovne odeće i poziva potrošače da se uzdrže od kupovine brendova koji forsiraju tzv „brzu modu“ gde svrstavaju i Zaru. Kampanja, nastoji da podigne svest ljudi o velikim količinama otpada koji proizvodi tekstilna industrija, i da skrene pažnju na prekomernu potrošnju u modi. Napominju da je cilj ove kampanje, koja traje drugu godinu za redom, da modnu industriju prilagode za održivu budućnost.
„92 miliona tona tekstila svake godine završi na deponiji, vreme je za akciju. Stoga od danas zabranjujemo još 30 brendova brze mode“, navodi se u opisu videa.
Zara je nedavno lansirala reklamnu kampanju „Jakna“ (The Jacket, eng.) koja je, kako piše BBC, obuhvatila niz fotografija na kojima su modeli prikazani ispred pozadine napuklog kamenja, oštećenih statua i polomljenih gipsanih ploča, manekeni koji nose lutke u potpunosti umotane u belu tkaninu.
Zbog oštrih kritika u javnosti, Zara je 12. decembra saopštila da će povući reklame za koje se tvrdi da podsećaju na prizore rata u Gazi, te navodi da je reč o nesporazumu.
Kampanja je, kako piše u saopštenju, osmišljena u julu ove godine, a modeli su fotografisani u septembru. „Predstavljala je seriju slika nedovršenih skulptura u ateljeu vajara i kreirana je da prikaže zanatsku odeću u umetničkom kontekstu“.
„Nažalost, neki kupci su se osetili uvređenim tim fotografijama i one su sada uklonjene“, navela je Zara, dodajući da žali zbog nesporazuma i izražava duboko poštovanje prema svima.