raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
  Greška
Izvorni članak je objavljen 03.07.2023. (Nova.rs)
„Oksfordova enciklopedija“ nema veze sa Univerzitetom u Oksfordu
05.07.2023.    Milica Ljubičić    Foto: Printscreen/ Nova.rs
Portal Nova.rs je ovih dana objavio da se jedna slikarka iz Kragujevca našla u „Oksfordovoj enciklopediji kao jedna od najuspešnijih ljudi iz Srbije“. Spominjanje Oksforda i luksuzan dizajn knjige upućuju na zaključak da se radi o izdanju Univerziteta u Oksfordu. Ipak, ovde to nije slučaj - enciklopediju izdaje firma Oxford Worldwide Press koja nije povezana sa britanskim univerzitetom, ali se to ne spominje u tekstu koji je naknadno izmenjen bez obrazloženja.
„Kragujevčanka u Oksfordovoj enciklopediji kao jedna od najuspešnijih ljudi iz Srbije“, naslov je vesti na portalu Nova.rs, iz koga je u međuvremenu bez obrazloženja izbačena reč „Oksfordovoj“.

U tekstu se navodi da se biografija slikarke Ane Mutavdžić našla među „biografijama poštovanih savremenika iz sveta nauke, medicine, umetnosti, sporta, kulture i biznisa u enciklopedijskom izdanju „Successful people in Serbia“, i dodaje se da je „osim njene, u Oksfordovoj enciklopediji objavljeno više biografija uspešnih Kragujevčana.“

„Oksfordova enciklopedija“ je bila povod da novinarka Nove odradi i video prilog o umetnici u kome se ističe da je ova vest za nju bila veliko iznenađenje.

„Kada sam videla čije će biografije tu da se nađu i da će ova knjiga biti u svim našim ambasadama širom sveta, tek tada mi je bilo jasno koliko je u stvari to važno. Jer na neki način ova enciklopedija predstavlja ličnu kartu naše zemlje“, rekla je slikarka u prilogu.

Ipak, iako „Oksfordova enciklopedija“, kako je Nova naziva u tekstu, asocira na svetski poznati univerzitet, ona nema nikakve veze s njim. U tekstu - koji je naknadno izmenjen - nigde se ne spominje da je izdavač ove enciklopedije zapravo firma Oxford Worldwide Press koja ni na koji način nije povezana sa univerzitetom.

Reč je o firmi registrovanoj u Londonu, kako za Raskrikavanje navodi njen osnivač i direktor Tamara Jović, koja i u Beogradu ima istoimenu DOO firmu. Čak i naziv firme zvuči slično kao odeljenje za izdavaštvo knjiga i publikacija oksfordskog univerziteta - „Oxford University Press“. Korice luksuznog izgleda su odštampane na engleskom jeziku.

Mnogi su se na društvenim mrežama poslednjih nedelja pohvalili da su ušli u ovu enciklopediju - voditelj televizije Pink Srđan Predojević, glumica Iva Štrljić, član GO SNS kompozitor Damir Handanović, kao i poznati i manje poznati sportisti i umetnici, osnivači raznih udruženja, preduzetnici. Ima i svetski poznatih ličnosti, poput Novaka Đokovića i Nikole Jokića, ali i onih koji su potpuno nepoznati široj javnosti.

Direktorka i vlasnica izdavačke kuće Tamara Jović je za Raskrikavanje navela da „Izdavač Oxford Worldwide Press nije ni u kakvoj relaciji sa Univerzitetom Oxford, odnosno izdavačkom kućom koja istom univerzitetu pripada“.

Ona ističe da „nigde ne stoji naziv „Oxford enciklopedija“ već da je ime publikacije „Successful People in Serbia - An Oxford Worldwide Press Publication“.

Niko od ljudi čije su biografije u enciklopediji, kaže Jović, nije doveden u zabludu da se radi o izdanju Oxford University Press-a (izdavačke kuće u okviru Univerziteta u Oksfordu, prim. nov).

„Predstavili smo se svim sagovornicima pre nego što smo ostvarili saradnju i istu zaključili dokumentom".

Na pitanje zašto je za naziv izdavačke kuće iskorišćena reč „Oxford“, Jović je rekla da „tradicija pravljenja enciklopedija sa najvećim uvažavanjem dolazi iz Oksforda“ i da je ona u tom gradu „učila kako se pravi enciklopedija“.

„Početak izdavanja enciklopedije datira iz perioda pre nego što je postojao Univerzitet u Oksfordu. Otvorite piceriju koja se zove „Pica Napolitana“, paradajz i bosiljak ne kupujete u Napulju, ali koristite neku recepturu iz toga kraja“.

Izbor ličnosti koje će se naći u njihovoj enciklopediji, prema njenim rečima, zavisi od preporuka stručne zajednice. Kaže da je objavljivanje biografije besplatno, ali da oni čija se biografija tu našla moraju da plate svoj primerak ukoliko ga žele na polici.

Na pitanje o tome ko kupuje njihova izdanja, kaže da ih može kupiti bilo ko, a da ih neki - poput Narodne biblioteke - dobijaju besplatno. Njihovi klijenti su, navodi ona, različiti - privredne komore, sportska udruženja, ambasade…

„Često se dešava da su naši sagovornici na nekim rukovodećim pozicijama državnih i javnih institucija. Dešava se da su predloženi odabirom stručne javnosti ili primanjem nekih nagrada iz oblasti u kojima se nalaze.“

Jović je odbila da govori o ceni ovih enciklopedija i o tome kako finansira njihovo izdavanje budući da je reč o skupocenom povezu, jer bi to, kako kaže, bilo „jako neprofesionalno“.

Sajt firme „Oxford Worldwide Press“ je napisan na engleskom jeziku i sastoji se od samo jedne strane. Tu stoji da je njihov cilj da u ovim enciklopedijama dokumentuju biografije istaknutih pojedinaca, ali ističu i korist koju od toga imaju ti pojedinci.

„Naše enciklopedije su primarno i popularno sredstvo za vaše povezivanje u svim poljima, zajedno sa onlajn platformama. (...) „Enciklopedija uspešnih ljudi“ će biti važna i objektivna publikacija odnosno način da dođete do poslovnih kontakata“, navodi se na sajtu.

Enciklopedija istog dizajna i tematike postoji i za „uspešne ljude iz Turske“.

Iz redakcije Nove nisu odgovorili na naša pitanja, a na njihov propust prva je na Tviteru ukazala kopredsednica Stranke moderne Srbije, Tatjana Macura.



Ažurirano 16. jula 2023:

Raskrikavanju se nakon objave teksta javila Tamara Jović sa napomenom da izdavač enciklopedije nije njena beogradska firma Oxford Worldwide Press DOO, kako je u prvobitnoj verziji teksta stajalo, već Oxford Worldwide Press LTD sa sedištem u Londonu, čija je ona takođe osnivač i direktor. Tekst je izmenjen u skladu sa ovom sugestijom.

Takođe, u tekstu je prvobitno stajala rečenica "Niko od ljudi čije su biografije u enciklopediji, kaže Jović, nije doveden u zabludu da se radi o izdanju britanskog Oksforda", za koju Jović smatra da nije precizna - kako ističe, "niko nije doveden u zabludu da se radi o izdanju Oxford University Press-a" (izdavačke kuće u okviru Univerziteta u Oksfordu, prim. nov). Tekst je stoga preciziran i na tom mestu.
  Dezinformacija
Saša o Milutinu: Naučnik utvrdio šta su klimatske promene
Opusu stvari zbog kojih se buni i negira, poznati teoretičar zavera Saša Borojević pridružio je ...
  Dezinformacija
Portali se igrali gluvih telefona, potencijalno konsultovali i veštačku inteligenciju
Priča o američkoj državljanki Džin sa Long Ajlenda ilustrativan je primer tabloidnog utrkivanja ...
  Lažna vest
Holandija ne odobrava eutanaziju ljudima sa blagom depresijom
Portal Nulta tačka ponovo je nepotpuno i obmanjujuće pisao o procesu eutanazije i mentalnim obolje...
Medij koji je takođe objavio ovu vest:
 Infokg.rs
Oksford
Enciklopedija
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011/420-43-04
Raskrikavanje na društvenim mrežama: