raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 25.08.2022. (Nulta tačka)
Nema dokaza da vakcina protiv koronavirusa izaziva rak
25.08.2022.    Marija Vučić    Aleks Džouns sa folijom na glavi; Foto: Unsplash/ arkansasgopwing.blogspot
Šta pomislite kada pročitate da je američka vlada objavila zvanične podatke prema kojima vakcine protiv koronavirusa povećavaju rizik od obolevanja od kancera za čak 143.233 odsto? Ove tvrdnje se poslednjih dana dele u brojnim grupama na Vajberu, Fejsbuku i Telegramu, kao i na portalima poput Nulte tačke. Ipak, ovo nisu nikakvi zvanični podaci, niti se iz njih mogu izvući bilo kakvi zaključci - dokaza da vakcine izazivaju rak nema. Ovoga puta, ova lažna vest je između ostalog do Srbije došla sa sajta Aleksa Džounsa, kontroverznog američkog voditelja koji decenijama širi dezinformacije koje dobro naplaćuje.
„Američki mediji: Zvanični izveštaji ukazuju da vakcine protiv COVID-a uzrokuju rak”, piše Nulta tačka.

Tekst koji se na ovom sajtu našao danas, već danima se, sa drugih portala poput Epoha.hr, deli po antivakserskim kanalima na Vajberu, Telegramu, Fejsbuku i drugim mrežama.

Glavna tvrdnja je sledeća - zvanični podaci američke vlade pokazuju da vakcine uzrokuju porast obolelih od raka za neverovatnih 143.233 odsto.

Reč je, kako se navodi, o podacima VAERS-a (Vaccine Adverse Event Reporting System - Sistem za prijavu neželjenih događaja povezanih sa primenom vakcina), portala američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti.

U šturom tekstu koji prevodi Nulta tačka date su dve tabele u kojima vidimo neke brojeve ali nije jasno ni kako se do njih došlo niti šta oni tačno prikazuju. Drugim rečima, portali poput ovog očekuju da im se veruje na reč.

Brojevi, kako pišu, pokazuju sledeće:

„Brza pretraga baze VAERS (...) otkriva da je od decembra 2020. do 5. avgusta 2022. godine, ukupno 2.579 neželjenih efekata u vezi s rakom prijavljeno za samo godinu i osam meseci”, navodi se. „Ali vršenje slične pretrage (...) o broju slučajeva raka prijavljenih kao neželjeni efekat na sve druge dostupne vakcine između 2008. i 2020. godine, u periodu od 13 godina, otkriva da je postojao samo 791 neželjeni efekat povezan sa rakom.”

Ovde je nejasno mnogo toga - između ostalog koje kriterijume je odabrao prvi autor ovih tvrdnji za pomenutu tabelu da bi dobio ove brojeve, a nejasno je i kako je izračunata stopa povećanja od 143.233 odsto.

Ono što je, međutim, bitno znati i bez ulaženja u bilo kakve računice, jeste da ovo nisu „zvanični podaci” niti ti podaci pokazuju bilo kakvu vezu između vakcina i kancera.

Kako se navodi na sajtu VAERS-a, reč je o „pasivnom sistemu prijave”, što znači da se oslanja na pojedince koji prijavljuju neželjene događaje nakon primanja vakcine.

„VAERS nije dizajniran da odredi da li je vakcina izazvala zdravstveni problem”.

Ispod samih tabela za pretragu, stoji veliki „disklejmer” (odricanje od odgovornosti) u kome se detaljno navodi šta VAERS jeste a šta nije, i kakvi zaključci se mogu izvući na osnovu tih podataka, a kakvi ne.

„Iako su veoma važni u praćenju bezbednosti vakcina, VAERS izveštaji sami po sebi ne mogu se koristiti za utvrđivanje da li je vakcina izazvala ili doprinela neželjenom događaju ili bolesti (...) VAERS izveštaji mogu da sadrže nepotpune, netačne ili neproverljive informacije, a mogu biti i pristrasni. Kao rezultat, postoje ograničenja u pogledu načina na koji se podaci mogu naučno koristiti”, piše na sajtu VAERS-a.

Konkretno, VAERS dodaje i:

„Sam broj prijavljenih događaja ne može se tumačiti kao dokaz uzročne veze između vakcine i neželjenog događaja, ili kao dokaz o postojanju, ozbiljnosti, učestalosti ili stopi problema povezanih sa vakcinama”, piše u disklejmeru.

Dalje se dodaje i da su svi pozvani, a neki - poput lekara i proizvođača vakcina - su i dužni da prijavljuju sve neželjene događaje nakon vakcinacija radi daljih provera, „čak i ako nisu sigurni da li je vakcina bila uzrok”.

Uprkos svim ovim ograničenjima baze koju treba uzimati sa oprezom i tumačiti pravilno, antivakseri je učestalo koriste da „dokažu” da su vakcine opasne. O tome je nedavno pisao i portal Fake News tragač.

Podaci VAERS-a nisu jedini koji se zloupotrebljavaju u neutemeljenim tvrdnjama da vakcine izazivaju rak. Takvih tvrdnji je dosad bilo u više navrata, kako su i pisale brojne fektčekerske organizacije u svetu, a oni koji ih šire svesno manipulišu jednim od najvećih zdravstvenih problema današnjice od koga svakodnevno u svetu oboleva i umire ogroman broj ljudi.

Lažne vesti kao unosan biznis

Osim neutemeljene i nenaučne interpretacije ovih podataka, treba obratiti pažnju i na izvore na koje se antivakseri pozivaju, odnosno pri čitanju teksta treba sebi postaviti pitanje - odakle ova tvrdnja potiče.

Ove tvrdnje su se pojavile u brojnim tekstovima širom sveta, na engleskom, španskom i drugim jezicima, a dele ih organizacije teoretičara zavera poput QAnona. Najveći broj njih se poziva na opskurni antivakserski sajt Expose, čije su lažne vesti u više navrata dolazile i do Srbije, upravo deleći se po pomenutim grupama, o čemu je Raskrikavanje već pisalo.

Tekst sa tog sajta je preuzeo i popularni američki Info Wars (Info ratovi), na koji se poziva i Nulta tačka.

Info Wars je sajt američkog teoretičara zavera, kontroverznog voditelja Aleksa Džounsa. Džouns je poznat godinama unazad ali je njegovoj popularnosti naročito kumovao Trampov mandat kada se profilisao kao jedan od njegovih glavnih propagandista, kako je pisao nemački Spiegel.

Lista dezinformacija, lažnih vesti i teorija zavere koje je Džouns iznosio tokom godina, pre svega u svojoj onlajn emisiji „Šou Aleksa Džonsa”, beskonačna je i, kako piše Spiegel, uključuje tvrdnje poput onih da američka vlada poseduje oružje za stvaranje veštačkih tornada, da su gej brakovi zavere globalnog tajnog društva, da je napad na Kule bliznakinje bio posao „iznutra”.

Jedna od najproblematičnijih tvrdnji je da su zagovornici kontrole oružja u SAD režirali masakr u jednoj osnovnoj školi u SAD 2012. godine i da nijedno dete zapravo nije poginulo, već da su sve to bili glumci. Tada je zapravo poginulo 26 ljudi, a od toga je bilo 20 dece uzrasta šest i sedam godina. Zbog ovoga su protiv njega porodice žrtava podnele brojne tužbe, a na sudu se jednom prilikom branio tvrdnjama da je sve to govorio jer je bio u stanju psihoze.

Zbog velikog broja laži i podsticanja na mržnju, mreže poput Jutjuba su zabranile kanal Aleksa Džounsa, ali je on nastavio da postoji na drugim platformama. Dobar deo svoje veoma gledane emisije Džouns koristi da promoviše onlajn prodavnicu u kojoj prodaje suplemente za imunitet, za rad mozga, za spavanje, paste za zube i slično. Jedan njegov proizvod nosi naziv „Survival Shield” (Štit za preživljavanje), i zapravo predstavlja najobičniji jod.

„Globalisti žele da budete iscrpljeni i nezdravi kako bi dominirali vašim životom. Uzvratite im uz pomoć jednog od najboljih prirodnih preparata”, navodi se u opisu flašice joda od 40 dolara.

Spiegel piše da je više od dve trećine prihoda portala Info Wars dolazi upravo sa onlajn prodavnice, a ti prihodi su, prema Džounsovim sopstvenim rečima, još 2014. godine iznosili 20 miliona dolara godišnje.

   
  Dezinformacija
Nije istina da je kovid vakcina 98 puta opasnija od virusa
Tvrdnja da su vakcine protiv kovida 98 puta opasnije od preležane infekcije ubrzano se širi Tviter...
  Dezinformacija
Američki Institut za zdravlje nije odobrio ivermektin za lečenje kovida 19
Ni u trećoj godini od početka pandemije koronavirusa lažne vesti i dezinformacije na društvenim ...
  Teorija zavere
Rotšildi nisu patentirali testove za Covid-19 još 2015. godine
Kad spojite pandemiju koronavirusa i prezime „Rotšild“ dobijete savršenu teoriju zavere. Ovih ...
Koronavirus
Vakcine
Vajber
Aleks Džouns
Antivakcinaši
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: