Skriveni oglasi „Avala pharma” u „Srpskom telegrafu“
16.12.2017. Vesna Radojević Foto: Raskrikavanje
Branko J. (64) mašinbravar rodom iz Bogatića, zbog prekovremenog rada nabacio je suvišne kilograme pre zime, bolovao je i od hemoroida i zatvora, ali je sve to rešio uz „ANTI KILOGRAM“ biljne kapsule koje proizvodi farmaceutska kuća „Avala pharm”. Ovo je sažetak jednog od tekstova o kompaniji „Avala pharm“ koje „Srpski telegraf“ objavljuje na svakih nekoliko dana. Dok čitaoce ubeđuju u lekovita dejstva proizvoda ove farmaceutske kompanije, uskraćuju im informaciju da je čitav tekst zapravo plaćen oglas.
Vrlo slične sadržaje o proizvodima „Avala pharma” „Srpski telegraf“ je objavio 2, 19. i 31. oktobra, 14. i 27. novembra i 1. i 7. decembra ove godine. Ni u jednom slučaju nije jasno navedeno da su to u pitanju oglasi farmaceutske firme „Avala pharm”.
Domaći Zakon o oglašavanju jasno kaže da je prikriveno oglašavanje zabranjeno kao i da plaćena reklama mora biti jasno naznačena rečima poput plaćen prostor, oglasna poruka i slično, kako bi čitaoci jasno znali da je reč o reklami - a ne objektivnom novinarskom tekstu.
Tekstovi o lekovima „Avala pharma“ u „Srpskom telegrafu.“ Foto: Raskrikavanje
Kao što se vidi na slici, pored teksta o lekovima „Avala pharma“ takve oznake nema, a u gornjem desnom uglu postoji samo jedva vidljiv broj od nekoliko cifara.
U ovakvim tekstovima se često citiraju i anonimni lekari koji preporučuju proizvode, tekstovi imaju naslov, uvod, fotografije i čitaocima mogu lako izgledati kao prava novinarska priča, a ne obična reklama.
Na pitanja redakcije Raskrikavanja „Srpski telegraf“ nije odgovorio, dok je ”Avala pharm” pisanim putem negirao da se „oglašava u Srpskom telegrafu“.
„Avala pharm se ne oglašava u Srpskom telegrafu, za isto ne postoji ugovor o saradnji. Imamo poddistributere koji vode zasebne marketinške aktivnosti u koje se ne mešamo. Oglašavamo se kroz sve zemlje bivše Jugoslavije. Zakon o oglašavanju vrlo jasno razumemo, slobodno ga možete i Vi protumačiti bolje. Ne poslujemo na način koji snosi zakonske posledice. Svaka medijska kuća ima svoja pravila i uslove“, stoji u prvom odgovoru ove kompanije, a koji objavljujemo u celosti.
Iako smo ovu farmaceutsku kuću uputili na čitav niz tekstova u Srpskom telegrafu u kojima se referira direktno na brojeve telefona i veb-sajt „Avala pharma“, nismo dobili odgovor ko se to, ako ne oni, u njihove ime oglašava u novinama.
U svom godišnjem izveštaju Savet za štampu primetio je porast broja PR objava koje nisu označene kao marketinški sadržaj ili oglas.
„Vrlo često, kompanije se reklamiraju pod firmom humanitarnih akcija koje sprovode, pa tokom istog dana više medija objavi praktično isti sadržaj uz različite naslove. Naročito je drastičan primer kršenja Kodeksa novinara Srbije gde se, kao novinarski, plasiraju komercijalni sadržaji koji navodno pomažu lečenju i poboljšanju izgleda ljudi”, konstatuje se u izveštaju Saveta za 2016. godinu.
Inače, kompanija „Avala pharm“ prema podacima Agencije za privredne registre u vlasništvu je Predraga Petrovića. Poslednji finansijski izveštaj pokazuje i da je kompanija u finansijskim problemima. Naime, „Avala pharm“ je prošlu godinu završila u minusu od blizu 2 i po miliona dinara. Podaci Narodne banke Srbije pokazuju i da je račun „Avala pharm-a“ u blokadi sa kratkom pauzom više od tri godine i to za iznos nešto veći od 5 miliona dinara.