Nakon niza tekstova Večernjih novosti o društveno odgovornim i promotivnim aktivnostima kompanije „Mocart“, bez jasne oznake da je u pitanju reklama, došla je na red i priča o jednoj zaposlenoj koja je za 17 godina sa uplatnog mesta dospela u top menadžment ovog, kako kažu, privrednog giganta. Dok je skoro identičan tekst u Blicu označen sa P.O. (plaćeni oglas, prim. aut) Večernje novosti su ga bez oznake stavile u rubriku „Reportaža“.
Kako pišu Večernje novosti, “malo je onih koji bolje od Milane mogu da definišu šta je to što je malu kladionicu u kojoj su se popunjavali tiketi sa mirisom šampita i domaće kafe, za deceniju i po učinilo subjektom koji se smatra školskim primerom onoga kako jedna korporacija treba da izgleda”.
Šta kaže zakon?
Zakon o oglašavanju u članu 12 navodi da je prikriveno oglašavanje predstavljanje robe, usluge, poslovnog imena, žiga ili druge oznake, odnosno aktivnosti fizičkog ili pravnog lica koje se bavi proizvodnjom roba ili pružanjem usluga, sa namerom da to predstavljanje ima svrhu oglašavanja i da može da dovede javnost u zabludu u pogledu njegove stvarne prirode, s tim da se smatra da namera naročito postoji, ako se obavlja uz novčanu ili drugu naknadu. Članom 13 je definisano da oglasna poruka mora biti jasno označena oznakom prepoznatljivosti.
Objašnjavajući nastanak uspešne karijere studentkinje koja zbog posla u Mocart kladionici nije morala da propušta predavanja i uvek je bila i pristojno plaćena, Večernje novosti propuštaju da naglase da je u pitanju PR tekst.
Deleći svoju životnu priču sa čitaocima Večernjih novosti, zaposlena u Mocartu naglašava sjajnu atmosferu zbog koje je jedva čekala da dođe na posao, čak i kada ima slobodan dan.
Skoro identičan tekst objavljen je i
u Blicu, ali sa oznakom “promo”.
Večernje novosti su pisale i o terenima i
kazinu koje je otvorio Mocart,
o neverovatnim dobicima od skoro 80.000 evra na samo 24 dinara, kao i
o naplati promašenih tiketa. Nijedan od tih tekstova nije obeležen kao reklama ove kompanije.
Printscreen Večernje Novosti
Šta kaže Kodeks novinara Srbije? (Odeljak IV - Odgovornost novinara)
Novinar/ urednik dužan je da odbije plasiranje komercijalnog oglašavanja ili političke propagande u formi novinarskog izražavanja. Novinar neće stavljati svoj potpis ispod komercijalnog oglašavanja ili političke propagande.
Novinar je dužan da bude posebno pažljiv kada koristi saopštenja za javnost, tekstove i druge materijale PR i marketinških agencija, budući da oni primarno imaju svrhu da za klijente (direktno ili indirektno), obezbede besplatan i povoljan publicitet.
Na pitanja Raskrikavanja redakciji Večernjih novosti da li je u pitanju plaćeni tekst i ukoliko jeste, zašto nije tako i obeležen, do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor.
Iako nam je direktor sektora korporativnih komunikacija u kompaniji „Mocart“ Borjan Popović u nekoliko telefonskih razgovora obećao odgovore, oni nisu stigli. Popović je, međutim, nezvanično potvrdio da kompanija Mocart ima ugovor sa Večernjim novostima o objavljivanju PR tekstova.