Za tri godine, koliko traje donošenje nove medijske strategije, ništa se nije promenilo, osim nekoliko radnih grupa koje su osnivane da rade na tom dokumentu. U nedavno objavljenom izveštaju EK o napretku Srbije na putu ka EU, jedna od retkih stvari koja je ocenjena pozitivno jeste proces donošenja nove medijske strategije. Kako navode - proces je za isti sto doveo predstavnike države i medija i bio je transparentan. Ironično, demanti je stigao istog dana. Naime, Vlada Srbije je u Brisel poslala izmenjenu verziju medijske strategije bez prethodnog usaglašavanja sa radnom grupom.
Udruženja novinara burno su reagovala.
„Nažalost, Nacrt strategije razvoja sistema javnog informisanja objavljen je sa izmenama koje u značajnom meri dovode u pitanje opredeljenja iz strateškog dokumenta koji je uradila Radna grupa", navodi se u pismu UNS-a koje su uputili premijerki Ani Brnabić.
Sa druge strane, Medijska koalicija reagovala je danas i kazala da je Vlada Srbije dovela u pitanje višemesečni rad medijskih eksperata u Radnoj grupi koja je pripremila ovaj akt.
„Ovim su se obistinile i naše sumnje da je formiranje Radne grupe vlastima u Srbiji poslužilo samo kao paravan i stvaranje iluzije o demokratičnosti procesa definisanja medijske regulative, a sve kako bi se prema evropskim i drugim međunarodnim zvaničnicima naši politički akteri prikazali otvorenima za dijalog sa medijskom zajednicom“, saopštila je Medijska koalicija u kojoj se nalazi nekoliko medijskih i novinarskih udruženja.
Šta je drugačije?
Kako novinarska udruženja navode u Nacrtu Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji ili popularnije medijskoj strategiji - izbačeni su ključni predlozi radne grupe koji se odnose na smanjenje uticaja na uređivačku politiku javnih medijskih servisa, kao i medija čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina. Takođe, izbačene su i odredbe koje su se odnosile na depolitizaciju REM-a.
Savet za štampu: Ko je izbacio Savet za štampu iz Medijske strategije?
Upravni odbor Saveta za štampu saopštio je da očekuje da Vlada Srbije objasni ko je pisao tekst koji je poslat u Brisel, a sa kojim članovi radne grupe uopšte nisu bili upoznati.
„U delu Strategije koji se odnosi na projektno sufinansiranje bilo je predviđeno da poštovanje etičkih standarda bude obavezujući kriterijum, odnosno da štampani i onlajn mediji koji konkurišu za javna sredstva moraju da prihvate nadležnost Saveta za štampu“.
Brisanjem Saveta za štampu i uvođenjem nekog neodređenog samoregulatornog tela anonimni autor izmena Strategije je jednim potezom obesmislio i omalovažio sve naše napore u proteklih osam godina da unapredimo profesionalne standarde i građanima pružimo zaštitu od lošeg novinarstva, saopšteno je iz Saveta za štampu.
„Sumnjamo da se iza ove promene krije namera medija koji najčešće krše Kodeks i ne priznaju nadležnost Saveta za štampu da osnuju svoja samogerulatorna tela i time legalizuju zloupotrebu državnog novca, što je Vlada, izmenom u tekstu Straterije, očigledno podržala.“
Vlada nije prihvatila predlog o reformisanju načina izbora upravnih odbora javnih servisa, a odbačena je i ideja o tome da se bez davanja saglasnosti zaposlenih u redakciji ne mogu imenovati i razrešiti glavni i odgovorni urednici medija čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina. Između ostalog, odbačen je predlog da se isključi nadležni Odbor za kulturu i informisanje Skupštine Srbije iz procesa predlaganja članova Saveta REM-a, kao i predlog da se iz procesa usvajanja Statuta REM-a, njegovog finansijskog plana i podzakonskih akata isključi skupština i organi izvršne vlasti.
Nedim Sejdinović, donedavni predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine kaže za Raskrikavanje da bi međunarodne organizacije koje su učestvovale u procesu morale da reaguju na ovaj, suštinski antidemokratski potez Vlade Srbije, bez obzira što je ona na njega imala zakonsko pravo.
Nada se da će ovaj dokument iz Brisela biti vraćen na dalje usaglašavanje.
„Ipak, postoji mogućnost da EU pozitivno oceni ovaj dokument, i to iz dva razloga: prvi je onaj na koji smo već navikli, a to je da gleda kroz prste Srbiji u iščekivanju rešenja kosovskog problema. Drugi je da u nekim zemljama odredbe o pritiscima na medije nisu potrebne, jer je sloboda medija ne samo zakonska stvar već i stvar političke kulture“, kaže Sejdinović i dodaje da ukoliko se to desi jedino što ostaje stručnoj javnosti jeste javni pritisak i nauk da sa ovom vlašću
„nisu mogući bilo kakvi pregovori i dogovori o bilo čemu, a pogotovo ne o medijskim slobodama“.
„Medije će držati porobljene do poslednjeg trenutka“, ubeđen je Sejdinović.
Šta je to medijska strategija i kako se donosila?
Medijska strategija je dokument koji sadrži smernice i ciljeve za otklanjanje suštinskih problema u medijskoj sferi. Prethodna je doneta 2011, takođe posle godina usaglašavanja, i trajala je sve do sredine 2016. godine. Na osnovu nje donet je nov set medijskih zakona, ali nije popravila stanje u medijima. Po brojnim svedočenjima, situacija je gora nego što je bila.
Donošenje nove Medijske strategije takođe protiče burno. Brojna obećanja državnih funkcionera da
„medijska strategija samo što nije“ ostala su neispunjena. Portal Istinomer zabeležio je nekoliko izjava aktuelnog ministra kulture i informisanja Vladana Vukosavljevića koji je davao različite rokove za donošenje ovog dokumenta.
Prvo je obećao da će ona biti doneta do sredine juna 2017, potom da će ona biti gotova u februaru 2018, da bi rok pomerio na april 2018.
U protekle tri godine u nekoliko navrata članovi radne grupe za pisanje tog dokumenta izlazili su iz nje, te kasnije opet postajali članovi iste.
U oktobru 2017. radnu grupu za izradu ovog dokumenta počeli su da napuštaju brojni članovi.
Kako je pisao Istinomer, prvo je to učinila Ljiljana Smajlović „u znak ličnog protesta zbog imenovanja novog državnog sekretara za informisanje Aleksandra Gajovića", zatim Dalila Ljubičić iz Asocijacije medija, nakon što je u svom izveštaju o radu Radne grupe konstatovala "da Radna grupa, do isteka roka za izradu Radne verzije Strategije, nije završila ni analizu stanja javnog informisanja u Srbiji", a potom je Radnu grupu napustilo i Udruženje novinara Srbije.
Nakon UNS-a, iz Radne grupe je 20. oktobra izašao i Nedim Sejdinović, predstavnik Koalicije novinarskih i medijskih udruženja.
U junu 2018, ponovo je oformljena radna grupa kada je saopšteno da će „medijska strategija biti izrađena uz podršku OEBS-a i Delegacije Evropske unije u Srbiji“.
Zanimljivo je da u aprilu 2018, državni sekretar Aleksandar Gajović najavio da je nacrt Medijske strategije gotov, da bi na na panelu na kojem je učestvovao sa savetnicom za medije predsednika Vučića Suzanom Vasiljević ona saopštila da se obustavlja rad na izradi tog dokumenta. Po utisku prisutnih, Gajović nije znao za taj plan.