Politika vaskrsla mađarsku avio-kompaniju
15.11.2018. Vesna Radojević
Foto: Wikimedia
U ekskluzivnoj vesti na naslovnoj strani dnevnog lista Politika tvrdi se da je bivši makedonski premijer Nikola Gruevski pobegao u Mađarsku preko Albanije. Tvrde da je uz pomoć lažnog pasoša prešao makedonsko-albansku granicu, a potom iz Tirane mađarskom avio kompanijom Malev odleteo za Budimpeštu. Ta kompanija, međutim, ne leti skoro sedam godina, a iz Tirane za Budimpeštu 13. novembra nije bilo jutarnjih letova.
U nepotpisanom tekstu Politika ne navodi izvore svojih saznanja, čak ni kao anonimne.
Dobivši od svojih saradnika u sistemu vlasti informaciju da se policija sprema da ga uhapsi, Gruevski je sa lažnim pasošem noću prešao makedonsko-albansku granicu i ilegalno se dokopao Tirane. T
amo su ga prihvatili u ambasadi Mađarske i prvim jutarnjim letom mađarske kompanije „Malev” Gruevski je direktno iz Tirane stigao u Budimpeštu. 1 Posada aviona nije imala pojma ko je putnik sa šeširom i naočarima za sunce, koje nije skidao ni u avionu.
1
Kompanija Malev bankrotirala je u februaru 2012. godine i od tada nije obavljala nikakav avio saobraćaj.
U tekstu Politike ne navodi se ni datum navodnog leta Gruevskog iz Tirane za Budimpeštu, ali ako se pretpostavi da je u pitanju 13. novembar - dan kada je Gruevski objavio da se nalazi u Mađarskoj, jedini let iz Tirane za Budimpeštu tog dana bio je u pola 11 uveče.
Na sajtu „Flight stats“ može se videti da je jedini dolazak iz Tirane na budimpeštanski aerodrom bio kasno uveče 13. novembra. Avio kompanija koja obavlja taj let je niskobudžetna avio kompanija sa sedištem u Budimpešti - Wizz Air.
13. novembra oko 13 časova, Nikola Gruevski je obavestio javnost da se nalazi u Mađarskoj i da će zatražiti politički azil u toj zemlji. Na koji način je tamo stigao, s obzirom da mu je makedonsko pravosuđe oduzelo pasoš, još uvek nije poznato.
Na sajtu „Flight stats“ navodi da prethodnog dana, 12. novembra, nije bilo letova iz Tirane za Budimpeštu.
Na ovaj članak Politike reagovala je i javnost na društvenim mrežama.
Makedonski novinar Vladimir Petreski napisao je u tvitu da je ovaj članak „Politike“ besmislen i nazvao ga tužnim pokušajem da se skrene pažnja da je Gruevski na putu do Mađarske morao da prođe Srbiju i to potpomognut srpskim vlastima.
Podsetimo, Nikola Gruevski, sada već bivši šef stranke VMRO-DPMNE vodio je Makedoniju kao premijer od 2006. do 2016. godine.
Osuđen je na dve godine zatvora zbog zloupotrebe službenog položaja i kupovine mercedesa od 600 hiljada evra.
U februaru 2015, tada opoziciona stranka Zorana Zaeva započela je sa objavljivanjem snimaka kolokvijalno nazvanih „bombe“, koji su dokazivali da je tadašnja vlast nezakonito prisluškivala oko 20 hiljada građana. Među snimcima našli su se i razgovori brojnih zvaničnika i funkcionera te predstavljaju i svedočenje o brojnim zloupotrebama vlasti, dogovaranju oko postavljenja sudskih kadrova, sudskih i tužilačkih odluka i postupaka, prisluškivanju novinara.
O nabavci luksuznog automobila za koji je Gruevski osuđen, saznalo se 2015. kada je tadašnja opozicija objavila prisluškivani razgovor u kojem Gruevski od ministarke policije traži da Ministarstvo unutrašnjih poslоva kupi Mercedes koji bi on onda koristio, a da javnost to ne zna.
Ovo je prva pravosnažna presuda Gruevskom od trenutno pet aktivnih sudskih postupaka u kojima je on jedan od optuženih. Mediji su procenili da su optužbe za koje se tereti Gruevski „teške“ 160 miliona evra.
U postupku za kupovinu luksuznog automobila, osuđen je i bivši zamenik ministra policije Đoko Popovski, koji je potpisao nalog za kupovinu vozila, a dobio je šest godina i šest meseci zatvora. Sudilo se i bivšoj ministarki policije Gordani Jankulovskoj, ali je njen predmet izdvojen zbog „rizične trudnoće".
Specijalno javno tužilaštvo je pokrenulo istrage nakon što je preslušalo brojne objavljene snimke prisluškivanja ii krenulo u skupljanje dokumentacije i pripremanje optužnica za šta su imali 18 meseci.
Na sajtu Specijalnog javnog tužilaštva trenutno se nalazi 20 optužnica koje su podigli u svom radu na obradi objavljivanih snimaka.