„Kako ja, sa 48 godina, da zaradim 7393 evra mesečno, a da ne napuštam svoju kuću u Srbiji?“ Ovako počinje priča izvesne Katarine Anđelić koja je kružila internetom prethodnih nedelja, a koja ubeđuje ljude da mogu da zarađuju i 300 evra dnevno, samo ako ostave svoj broj mobilnog na sajtu finomania.net i prate uputstva koja će im stići. Reč je međutim o tipičnoj SMS prevari, jer sve što ćete zaraditi biće drastično uvećanje vašeg mesečnog računa za telefon. Prema istraživanju Raskrikavanja, iza ovog, ali i brojnih sličnih sajtova koji služe da „navuku“ ljude, stoji mreža firmi iz istočne Evrope.
Jedna čitateljka Raskrikavanja nedavno je na Fejsbuku naišla na post naslovljen sa
„Ministar finansija Siniša Mali“, a na slici je bila novčanica od 100 evra.
Sluteći da se radi o tekstu u vezi sa 100 evra koje građani Srbije dobijaju ovih dana, naša čitateljka je kliknula i došla na stranicu koja izgleda kao stranica Informera.
Međutim, stranica nema veze sa Informerom, a posetilac će se naći na sajt sumnjivog domena
livetodaya-rs12051.shopybeauty.com, na kome nema ničega osim priče o Katarini Anđelić koja je našla posao iz snova - sedeći u kući, ona zarađuje preko 7.000 evra mesečno i to radeći svega dva sata dnevno.
„Moje ime je Katarina Anđelić. Živim u Belgrade i nikada nisam ni pomišljala da ću ikada zarađivati toliko novca radeći samo 2-3 sata dnevno na moje zadovoljstvo. Jednoga dana, čisto iz radoznalosti, popunila sam jednostavnu onlajn prijavu za učestvovanje u društvenom finansijskom eksperimentu“, počinje ona svoju priču.
Dalje ova navodna Beograđanka objašnjava da je učešće u „društvenom finansijskom eksperimentu“ veoma jednostavno. Kako kaže, popunila je obrazac na sajtu, odgovorila na nekoliko pitanja da bi registrovala svoj broj telefona, a onda i dobila audio snimak sa uputstvima kako da učestvuje u eksperimentu.
„Da bih dobila snimak, morala sam da zovem liniju sa istog broja telefona sa kojeg sam se registrovala. Da bi se zaštitili od kopiranja, to je bio plaćeni poziv – ne sećam se koliko tačno, ali to je bila mala suma. Dobila sam potvrdu o učešću u eksperimentu i zaradila preko 5000 evra za samo mesec dana“.
Novinarka Raskrikavanja je za potrebe pisanja ovog članka i sama prošla kroz proces prijave.
Kada kliknete na lažni članak koji imitira stranicu Informera, bićete preusmereni na sajt
finomania.net gde će vam izaći obaveštenje da je danas poslednji dan kada vam je dostupna besplatna registracija (to, međutim, piše svaki dan), a vi ste među srećnicima koji su izabrani da učestvuju u ovom „eksperimentu“.
Nakon što odgovorite na tri pitanja, biće od vas traženo da unesete svoj broj telefona kako biste potvrdili učešće.
Sledeći korak je da pošaljete SMS na 1554 kako biste dobili poruku sa uputstvima u tekstualnom ili audio formatu. Cena tog SMS-a, kako piše na dnu sitnim slovima, je oko 483 dinara.
I ne samo da ćete platiti SMS - „Katarina Anđelić“ objašnjava da ćete morati da sa broja sa kog ste se registrovali da zovete i telefonom da biste dobili snimak sa uputstvima. U „uslovima korišćenja“ na sajtu finomania.net se, međutim, navodi koliko sve ovo košta.
„Pozivi naših usluga iz Srbije koštaju 240 dinara po minuti uz dodatnu naplatu pristupa vaše telefonske kompanije. Maksimalna dužina trajanja poziva je 30 minuta“, piše na sajtu.
Drugim rečima, samo jedan „sudbonosni“ poziv od pola sata može vam uvećati račun za najmanje 7.200 dinara.
Osim toga, po svemu sudeći će vam sa broja 1554 i u budućnosti stizati poruke koje će vam uvećavati troškove. Ovo je, naime, jedan od onih brojeva koji se, prema pisanju brojnih medija, vezuju za SMS prevare, sa kojih se teško odjavljujete, a i ako uspete - i odjava će vam biti naplaćena.
O poslednjoj u nizu prevara sa ovog broja (kao i sa broja 1553)
nedavno je pisao portal Telegraf.rs, tvrdeći da ljudima stižu SMS poruke sa ponudom da im se „očisti“ mobilni telefon od suvišnih podataka. Sve što treba da urade je da pošalju „OCISTI“ na jedan od ova dva broja, i to po ceni od 360 dinara nedeljno.
Međunarodna šema
Ovakvi tekstovi mogu se naći na sajtovima f
inomania.net, datamortii.life, call2me.life, paginmedea.com, i drugima. Sve njih je, prema podacima sa sajta Who.is (sajt za proveru vlasništva nad internet domenima) registrovala firma
Legato LLC sa sedištem u gradu Samara u Rusiji.
Katarina Anđelić = Bodor Szusza = Eva Arsova
Da je reč o prevari jasno je i zbog još jedne stvari - u nekoliko klikova je moguće naći isti ili sličan tekst na različitim sumnjivim sajtovima širom Evrope, a moguće je jednostavno utvrditi i da je „Katarina Anđelić iz Belgrade“ izmišljena, kao i ljudi koji su ispod ovog teksta ostavljali pozitivne komentare u kojima tvrde da su prezadovoljni ovom kombinacijom koja im je promenila život.
Ako pretražite fotografiju Katarine Anđelić,
videćete da je reč o „stock“ fotografiji, odnosno da je reč o foto-modelu. Njena slika se pojavljuje od 2013. godine, i to najčešće na sajtovima za frizure.
„Katarina Anđelić“ je na nekim drugim sajtovima za „laku zaradu“, koji prikupljaju publiku iz regiona, potpisana drugim imenima. Tako je u Mađarskoj
Bodor Szusza, a u Makedoniji
Eva Arsova.
U svim ovim verzijama, ona priča istu priču.
Isti je slučaj i sa ljudima koji komentarišu ispod teksta, za koje se takođe ispostavlja da su izmišljeni.
Tako je zadovoljna Žaklina Petrović iz Novog Sada, u mađarskoj verziji „Varga Bianka“, a u makedonskoj „Snežana Popovska“. U zavisnosti od zemlje, na fotografijama su novčanice u različitim valutama, ali su i te fotografije neautentične i mogu se naći svuda po internetu.
Isti slučaj je i sa svim ostalim navodnim komentatorima, koji imaju druga imena širom regiona.
Mnogi od njih, poput „Žakline Petrović“ mogu se naći na još sajtova koji „izvlače“ novac na drugačiji način. Na primer, potpisana kao „Keti“, ona je ostavila komentar i na sajtu datamortii.life gde se sličnom metodom korisnici „navlače“ da, uz naknadu, saznaju datum svoje smrti.
U toj varijanti,
svoju potresnu priču priča Britanac Jacob Scooper, odnosno Radomir Marić iz Hrvatske, odnosno Andrei Temistocle iz Rumunije.
Ta firma je
vlasnik na hiljade sličnih domena. 2017. godine je, prema pisanju tamošnjih medija, ruski Roskomnadzor (regulatorno telo) blokirao jednu od njihovih popularnih stranica
na kojoj su bile organizovane dečije kladionice.
Firma Legato je
registrovala i sajt finomania.net, koji korisnicima u Srbiji nudi laku zaradu od najmanje 7000 dolara mesečno, po svedočenju nepostojeće Katarine Anđelić.
U dnu stranice na kojoj ostavljate svoj broj telefona, kao pružalac ove „usluge“ navodi se estonska firma ABCMobile, koja je deo istoimene grupe iz Belorusije. Firma posluje od aprila prošle godine, a u uzorku koji smo ispitivali najčešće se pojavljivala kao isporučilac pomenutih servisa.
Takođe, na sajtu se navodi da se korisnici za podršku mogu obratiti na telefon +381113216815. Taj broj se nalazi na mnogim drugim sajtovima sličnog tipa, a
pripada firmi NTH Media sa Novog Beograda koja se pojavljuje kao „tehnički pružalac usluge“.
.
Firma je registrovana 2006. godine, a bavi se „uslužnim aktivnostima podrške poslovanju“. Njen direktor je
Benjamin Kovačić a vlasnik je švajcarska firma NTH Holding Ltd. Ovu švajcarsku kompaniju vodi biznismen hrvatskog porekla
Zvonko Ljutić, koji se pojavljuje u „Rajskim papirima“ kao
biznismen koji posluje u ofšor zoni.
Ova firma preko svojih podružnica operiše širom Evrope, a na njihovom sajtu se navodi da su kompanije u okviru ove grupe „sakupljači plaćanja“ koje „povezuju pružatelje usluga sa mobilnim operaterima.
„Trgovcima pružamo tehničku platformu za isporuku sadržaja i usluga krajnjim korisnicima, kao i naplatu putem mobilnog telefona“,
navodi se.
Na internetu se mogu naći brojna svedočanstva ljudi i
tekstovi medija iz regiona (Hrvatske, Slovenije i slično) koji su imali loša iskustva sa nagradnim igrama i SMS „uslugama“ u kojima posreduje ova kompanija.
Kompanije ove grupe posreduju u pružanju takozvanih „usluga sa dodatom vrednošću“ (VAS - value added service) u koje spadaju i nagradne igre, igre na sreću, pristup sadržajima za odrasle i slično. Oni su posrednici između firmi koje kreiraju te sadržaje sa jedne strane, i korisnicima mobilne i fiksne telefonije sa druge strane. Takvi sadržaji se naplaćuju dodatno, odnosno više od cene regularnog SMS-a ili poziva. Ovakvo poslovanje je regulisano zakonom, a beogradska firma NTH media se i nalazi u
bazi RATEL-a kao firma kojoj je dozvoljeno da obavlja ove usluge.
Prema poslednjem RATEL-ovom izveštaju iz 2018. godine, NTH media je jedna od firmi koja najviše profitira iz ovih poslova na tržištu Srbije. Ona je te godine, kako se u izveštaju navodi, zajedno sa firmama Infobip i Dimoco „držala“ 51 odsto tržišta usluga sa dodatom vrednošću.
Na usluge u kojima posreduju ove firme mnogi korisnici mobilne telefonije se učestalo žale, tvrdeći da su prevareni i da im redovno stižu SMS poruke sa kratkih brojeva (poput 1554) koje im se enormno naplaćuju.
Nakon serije takvih žalbi korisnika 2018. godine, RATEL je objasnio da nisu mobilni operateri (Telenor, VIP, MTS) ti koji dovode korisnike u zabludu, već upravo operateri VAS servisa, odnosno kompanije koje pružaju ove usluge. Kako su upozorili, ljudi ne treba da klikću na banere koji se pojavljuju, već da pažljivo čitaju uslove korišćenja koji se odnose na sadržaj servisa koji se nudi, cenu i proceduru odjave odnosno otkazivanja usluge.
„Ukoliko korisnik primi SMS poruku sa nepoznatog kratkog koda ili primeti da mu je račun uvećan (...), odnosno na računu ima stavku na ime VAS usluga, potrebno je da odmah reaguje i samostalno deaktivira VAS usluge ili se obrati info centru mobilnog operatora čiji je pretplatnik, kako bi se neželjene usluge deaktivirale“,
naveo je RATEL.
NTH Media: Svesni smo prevara, ali nismo mi odgovorni za sadržaje i cene
Iz beogradske firme NTH media DOO za Raskrikavanje navode da su svesni problema i da se trude da prijave svaku nepravilnost mobilnim operaterima, RATEL-u i inspekcijama.
Njihova uloga je, kako navode, posrednička u tom smislu što obezbeđuju tehničku infrastrukturu za slanje i prijem ovih SMS i MMS poruka, ali ističu da nisu odgovorni za same sadržaje jer sadržaji nisu njihovi.
Na pitanje kako, kao posrednici, štite korisnike od potencijalnih prevara, iz kompanije navode da su razvili svoj „anti-fraud“ sistem koji nadgleda te servise i automatski i „šalje alarm“ kad god naiđe na nepravilnost.
„To nam u 99% slučajeva omogući da u startu prepoznamo rizične servise i da ih ugasimo i sankcionišemo. Nažalost ostaje taj 1% koji se provuče i ti slučajevi naravno sa pravom dobiju veliko javno zapažanje, ali i stavljaju u ružno svetlo ceo poslovni model koji je smišljen da korisnicima olakša kupovinu“, navode iz NTH media.
U taj 1% koji se „provuče“ po svemu sudeći spadaju i servisi o kojima je reč u ovom tekstu. Naime, tekst sa sajta livetodaya-rs12051.shopybeauty.com je, tokom pisanja teksta a nakon što im je novinarka poslala pitanja, skinut.
„Ovim putem želimo da Vam se zahvalimo na ukazanoj nepravilnosti u oglašavanju servisa. Sam servis pružaoca usluge je ugašen, započećemo procedure naplate kazni i o svemu obavestiti mobilne operatere“, navode iz ove kompanije i dodaju:
Provera firmi sa kojima sklapaju ugovore, odnosno firmi čije će servise prenositi svojom infrastrukturom, svodi se na „dužnu pažnju“ koju posvećuju podacima koje im te firme dostavljaju.
„Nije moguće realizovati servis sa NTH ako pravno lice nije uredno registrovano i ako se ne dostave tačni podaci pravnog zastupnika (fizičko lice)“, kažu iz NTH.
Uprkos tome što je, kako tvrde, za cene i sadržaj odgovoran isključivo onaj ko te sadržaje isporučuje, iz NTH media navode da se trude da korisnike zaštite i tako što „čak i onda kada nije sasvim dokazano da se korisnik nesvesno prijavio na neki servis, iniciramo refundaciju naplaćenih sredstava korisniku“. Potrebno je da im korisnik pisanim putem (poštom ili mejlom) dostavi reklamaciju kako bi refundacija bila pokrenuta.
„A vlasniku servisa, pored toga što mu ne isplatimo naplaćen iznos, naplatimo i trošak za sprovođenje postupka“, kažu iz NTH media i dodaju:
„Kako bi se odjavili sa pretplatničkog servisa dovoljno je poslati reč STOP na broj sa kojeg je stigla naplatna poruka. Pravilnikom je predviđeno da se krajnjem korisniku na taj način obezbedi odjava sa svih servisa na tom broju. Dakle mora da se pošalje STOP na svaki broj sa kojeg stižu naplatne poruke, ako smatrate da se niste želeli da se prijavite na taj servis“, ističu.