Izvlačenje tuđih reči iz konteksta, netačno prenošenje istraživanja, pristrasno izveštavanje, bezočno laganje i izmišljanje od prvog do poslednjeg slova… Domaći mediji su razvili brojne tehnike manipulisanja - nekima se postižu određeni politički ciljevi, a neke od njih jednostavno služe povećanju klikova, tiraža ili rejtinga. Pred vama su najzanimljivije od tih tehnika po izboru novinara Raskrikavanja, a na osnovu onih laži koje smo uhvatili u proteklih godinu dana.
1. Izmišljanje sagovornika, njihovih imena i funkcija
Neprofesionalnim novinarima nije problem da „izmaštaju“ ono što nedostaje. Pa i sagovornike, sa imenima i prezimenima, izmišljenim funkcijama. Nekada je par klikova dovoljno da se ustanovi da ti ljudi i ne postoje. Tako je u
Informerovom tekstu novinar CNN-a Džejms Taper volšebno postao matematičar „Dejvid Loren“,
Alo je izmislio carinika sa srpsko-bugarske granice, a
Blic je imao tekst o 31-godišnjem štediši koji troši 3.000 dinara mesečno - a o kome su već pisali i dve godine pre toga. I tada je imao 31 godinu.
2. Izmišljanje izjava
Izmišljanje izjava je slična prethodnoj kategoriji, s tom razlikom što „citirani“ sagovornici zaista postoje pod tim imenima i funkcijama. Ipak, nikad nisu rekli to što mediji tvrde da jesu - na primer fudbaler
Nejmar u Kuriru koji nije izjavio da treba biti oprezan u meču sa Zvezdom, ili profesorka
Lučijana Gika iz Rumunije, koja je za Raskrikavanje potvrdila da nikada nije dala izjavu za Informer o tamošnjim protestima, a naročito ne takvu izjavu kakvu su joj imputirali, jer se „ne slaže sa njenim stavovima“.
3. Izveštavanje o događajima koji se nisu dogodili
Osim izmišljanja ljudi i izjava, svedočili smo i izveštavanjima sa događaja koji se još nisu desili. Ovo bi moglo da se svrsta u čist nemar novinara koji je pripremio tekst unapred, pa ga objavio, da izveštaji nisu bili „proročki” odnosno da u njima nije bilo navedeno i ko je šta na događaju rekao.
Takav slučaj se desio sa Tanjugom koji je „citirao“ Zoranu Mihajlović u poseti Nišu dok je ona još bila u Beogradu, ili sa
Srpskim telegrafom koji nas je izvestio o sastanku koji je bio zakazan za nekoliko dana nakon toga, uz pregršt sočnih detalja koje su pridodali.
4. Manipulisanje brojkama
Ako se radi o protestu opozicije, prorežimski mediji će umanjivati broj okupljenih do te mere da će hiljade građana svesti na desetak ljudi, i to pijanih,
kao što je bio slučaj sa izveštavanjem o decembarskim protestima „Stop krvavim košuljama“ u Beogradu. Ipak, kada idu u prilog vlastima, brojevi se redovno „pumpaju“
poput broja novozaposlenih ili na primer policijskih akcija - u jednom od takvih tekstova na portalu Republika (sajt Srpskog telegrafa) neistinito se navodi da je srpska policija zaplenila preko tone,
ni manje ni više, nego kokaina.
5. Prećutkivanje nepovoljnih činjenica i „pranje“ političara
Parcijalno izveštavanje, gde se daje samo jedan ugao priče, nije retkost u našim medijima. U tekstovima o investicijama,
prorežimski mediji nikada neće dati računicu o subvencijama i isplativosti ulaganja, a takvom prećutkivanju činjenica bitnih za kontekst sklon je i
RTS. Čitalac tih medija nikada neće pročitati nijednu od brojnih
kontroverzi iz, recimo, biografije Siniše Malog u pohvalnim tekstovima o njemu, a sumnjive poslove političara ili vlasti -
Vulinov stan u slučaju „tetka iz Kanade“,
senior kartice,
aplikacija „Izabrani doktor“,
plastična jelka od 83.000 evra - tabloidi će se svojski potruditi da „operu“.
6. Manipulacija činjenicama i logičke greške
Kada je Informer izvestio da je Rusija uvela zakon kojim se mediji i NVO finansirani iz inostranstva mogu svrstati u „strane agente“, zaključili su mimo svake logike i zdravog razuma da je po tome „N1 strana agentura“. Jedan od legendarnih primera nasilja nad logikom bilo je i
u tekstu Aloa „Narko dileri platili kaznu za dvojicu fudbalera“, koji su započeli rečenicom „Albanska dijaspora, u kojoj naravno i ima i narko dilera, rešila je da plati kaznu…“
7. Pogrešno prenošenje stranih izveštaja i stranih medija
Raskrikavanje je u prethodnoj godini pronašlo više desetina ovakvih primera - kada domaći mediji, predvođeni Tanjugom, prenose strane izveštaje (najčešće iz oblasti politike ili medicine) ili tekstove stranih medija, u ogromnom broju slučajeva je nešto loše interpretirano, prećutano ili izmišljeno. Tako je
Tanjug izmislio da je Poreska uprava Srbije najbolja u Istočnoj Evropi pozivajući se na izveštaj Svetske banke; prećutao čitave delove iz teksta
Njujork Tajmsa o Vučiću, a neuspešno pokušao da „odbrani“ i
Anu Brnabić od novinara Dojče Velea. Osim paničnih prenošenja izveštaja Svetske zdravstvene organizacije, kada su nas
tabloidi plašili bolešću koja i ne postoji, bilo je i „zabavnijih“ primera poput
tekstova o tome da će Šveđani morati na overu kod notara pre seksa.
8. Dobro vs Zlo
O možda najkompleksnijim temama poput problema Kosova, odnosa sa Rusijom i SAD, odnosom prema NATO, međunacionalnim odnosima, „borbama“ vlasti i opozicije, tabloidi redovno izveštavaju na pojednostavljeni, crno-beli način. Tako će Rusi (i Milorad Dodik) uvek šablonski biti predstavljeni kao prijatelji, dok je spisak neprijatelja poduži: NATO, SAD, Albanci, Hrvati,
opozicija, NVO aktivisti, nezavisni novinari. Ovi tekstovi često imaju isti šablon -
anonimni izvori dojavljuju, ili tajni dokumenti stranih obaveštajnih službi otkrivaju, uvek postoji
nekakva zavera, bilo da
„opozicija priprema haos“ ili da neko „ruši Vučića/
Dodika“, ili da se
sprema rat. Istovremeno, naši prijatelji (Vučić,
Putin) predstavljaju se kao
spasitelji naciije od „sila mraka i bezumlja“. U tekstovima nikad nema nijednog dokaza za tvrdnje, izveštavanje je potpuno iracionalno i zapaljivo, a često su to upravo noseći tekstovi, odnosno tekstovi na naslovnim stranama koji prodaju novine.