Fijat grande panda nije prvi na Balkanu – Grci proizvodili električni automobil pre pet decenija
23.07.2024. Stefan Kosanović OpenAI
Nakon jučerašnjeg predstavljanja električnog automobila „fijat grande panda” u Kragujevcu, najavljeno je da će proizvodnja ovog modela početi za dva meseca u tom gradu. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je tokom svečanosti izjavio da je Srbija jedina zemlja „u ovom delu Balkana” koja proizvodi električne automobile. Nekoliko domaćih i regionalnih medija nakon toga je izvestilo da će „fijat grande panda” biti prvi električni automobil proizveden na Balkanu. Međutim, već tokom sedamdesetih godina 20. veka u Grčkoj se proizvodio električni automobil „enfild 8000”. Fabriku za električne automobile na Balkanu ima i Hrvatska.
U Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu, kompanija Fijat Srbija je juče započela probnu proizvodnju novog električnog automobila „fijat grande panda”, a serijska proizvodnja je planirana za dva meseca.
Svečanosti je prisustvovao i predsednik Srbije, Aleksandar Vučić, koji je tom prilikom rekao da za pet godina u Evropi neće biti drugih automobila osim električnih. „Moramo da idemo u susret promenama, jer jedini smo u ovom delu Balkana koji imaju proizvodnju električnih automobila”, naglasio je Vučić.
Pojedini domaći i regionalni mediji su nakon svečanosti otišli korak dalje i u svojim naslovima istakli da Srbija započinje proizvodnju prvog električnog automobila na Balkanu. Međutim, još pre 50ak godina u Grčkoj se proizvodio automobil „enfild 8000”, koji su osmislili grčki i britanski inženjeri.
Ovaj automobil razvijen je u Ujedinjenom Kraljevstvu od strane kompanije Enfild automotiv, čiji vlasnik je bio grčki milioner Đanis Gulandris. Automobil je predstavljen 1973. godine, a prototipovi i početna proizvodnja započeta je na britanskom Ostrvu Vajt.
Proizvodnja je ubrzo premeštena u Grčku, na ostrvo Siros, gde se kompanija Enfild automotiv spojila sa grčkom kompanijom Neorion. Oba preduzeća bila su u vlasništvu Gulandrisa, a sedište novonastale kompanije Enfild-Neorion nalazilo se u Pireju.
Postojao je problem zbog kog je model „enfild 8000” prestao je da se proizvodi 1977. godine, a to je problem sa poreskom kategorizacijom električne energije u Grčkoj.
„Goulandris je ubrzo prebacio proizvodnju u Grčku, ali ni tamo nije bilo tržišta za automobil, jer nije spadao ni u jednu poresku kategoriju i smatran je nezakonitim. Čini se da su svi od 120 automobila imali ugrađene baterije na Ostrvu Vajt u svakom slučaju”, piše specijalizovani britanski auto-magazin „Classic & Sports Car”.
Grčka nije jedina, Rimac Automobili je hrvatska kompanija za proizvodnju električkih vozila osnovana još 2009. godine. Prvi primerak modela „concept_one” isporučen je 2013. godine.
Rimac Nevera je jedan od najbržih električnih automobila na svetu, koji je hrvatski proizvođač predstavio 2021. godine, a koji se sastavlja se u fabrici u Velikom Trgovišću u Hrvatskoj. Osnivač i izvršni direktor Mate Rimac je u maju ove godine rekao da je više od 50 vozila već isporučeno kupcima. Prema informacijama sa automobilskih sajtova, Nevera košta više od dva miliona evra.